NYALA RASA Bab 22

Pagi-pagi lagi Thia sudah keluar ke bengkel kereta untuk mengambil keretannya yang sudah siap dibaiki. Kereta yang dibayar atas titik peluhnya sendiri.

Ya! Thia tak hidup mewah seperti keluarganya. Dia dan ibu memilih untuk hidup cara mereka, sederhana dan berdikari.

Pilihan itu amat menggembirakan ibu dan dua abang tirinya. Dan pilihan itu jugalah yang memisahkan dia dengan ayah serta datuknya.

Thia memandu sambil menahan debaran di dada. Dia memusatkan mindanya memikirkan kata-kata arwah ibu.

‘Thia memang anak ayah. Itu takdir yag tak boleh diubah. Kita tak boleh memilih siapa ayah dan ibu kita. Kita juga tak boleh menentukan suami kita. Itu semua takdir yang berupa ujian untuk kita sebagai hamba-nya.

‘Tapi Thia tak boleh menyalin sifat buruk ayah dan ibu! Thia mesti minta sungguh-sungguh dari Allah, minta jauhkan hati Thia dari sifat keturunan yang buruk.’

Itulah kata-kata keramat ibu selepas dia sedar dari pengsan selepas satu peristiwa hitam berlaku 13 tahun dulu. Dia tak pernah lupa dan takkan pernah lupa. Malah peristiwa itu masih menghantui dan membekas dalam hidupnya sampai saat ini.

Thia yang baru sedar dari pengsan, terbaring lemah di katil. Dia masih belum hilang trauma melihat budak lelaki itu diikat dan dibakar hidup-hidup. Walaupun tadi, ibu beritahu yang lelaki itu sudah diselamatkan bapa saudaranya tapi entah bagaimana keadaannya sekarang? Cederakah dia? Terbakarkah kulitnya? Kata ibu, tak ada siapa yang tahu.

‘Selagi dia ada dalam rumah ni, selagi itulah abang tanggung malu! Habis kami semuapun terpalit sama. Milah tak nak, abang! Kalau dua beranak ni ada di kampung ni, biar Milah dengan anak-anak yang keluar dari rumah ni!’

Tiba-tiba terdengar suara ibu tirinya memekik dari arah ruang tamu. Bilik Thia bersebelahan dengan dapur sahaja. Tak jauh dari ruang tamu di lantai bawah rumah itu..

“Kan aku dah hukum budak tu! Bukan salah Thia. Biar budak tu yang keluar dari kampung ni. Aku memang nak dia keluar!’

Thia tersentak sungguh. Dalam susah-payah dia menongkah diri untuk bangun. Dia harus buat sesuatu. Kasihan budak lelaki itu yang tiba-tiba jadi mangsa keadaan. Sedangkan dia tak bersalah!

‘Eh! Abang! Abang ingat orang kampung ni tak terus mengata? Milah peduli apa dengan budak tu. Ni… yang ada dalam rumah ni yang jadi buah mulut orang nanti. Mana Milah nak letak muka?’

‘Pedulikan cakap orang! Tahulah aku mengajar anak aku nanti.’

‘Kalau nak ajar, dari kecik, bang. Bukan dah jadi buluh. Lagipun, dah maknya macam tu, anaknya nak ke mana lagi?’

‘Kamu jangan melampau, Milah!’

‘Milah jugak yang melampau? Dah jadi macam ni pun, Milah jugak yang salah?’

Thia memekup kedua telinganya. Airmatanya berhamburan. Remuk hatinya mendengar hamburan amarah dan cercaan ibu tirinya.

Ibu! Kasihan ibu! Ibu terpaksa menanggung sama akibat perbuatannya. Tapi bukan dia sengaja. Demi Tuhan, dia juga tak mahu berdua-duaan di hadapan kedai itu waktu hujan lebat petang semalam.

Dia cuma nampak ada basikal dan kelibat seseorang. Pandangannya yang terbatas dek hujan yang mengguyur buat dia menyangka Sofiah sedang menunggu. Lagipun mereka memang berjanji nak berjumpa di situ.

Entah apa yang patut dia buat supaya ibu tak terpalit sama? Cukup-cukuplah ibu tersiksa hidup sebagai isteri kedua.

‘Thia!’

Ibu yang datang membawa makanan untuknya terus menerpa masuk lalu cepat-cepat menutup pintu. Ibu memang selalu menjaga agar Thia tak terluka dengan perbuatan keluarga tirinya. Dia lebih tega menanggung derita sendirian.

‘Kita balik rumah nek, bu!’ Rayu Thia tiba-tiba. Memang sebenarnya sudah lama dia memikirkan hal itu. Dia mahu ibunya bahagia. Dia yakin ibunya lebih bahagia kalau berjauhan dari ayah.

‘Thia!’

‘Thia tak tahan lagi, bu! Biar Thia yang minta dengan ayah. Ayah tak nak balik jaga Nek Miah, biar kita yang jaga. Tapi kita duduk rumah nenek ya.’

Mujurnya alasan itu cukup kuat untuk ayah mengalah. Ibu dan ayah memang berasal dari kampung yang sama. Mereka berpindah ke Pekan Ketinggi kerana ibu tirinya.

Sejak itu, Thia tak pernah menjejakkan kakinya ke Pekan Ketinggi lagi sehinggalah ibu meninggal dan ayah mula sakit. Dia memohon untuk berpindah atas alasan itu.

Rumah dua tingkat yang paling besar di seluruh Pekan Ketinggi itu tersergam dari kejauhan. Thia memandu masuk ke perkarangan rumah itu lalu memarkir keretanya di sebelah deretan kereta mewah keluarga tirinya.

Dengan berat hati, dia melangkah masuk ke veranda. Belum sempat mahu memberi salam, pintu besar itu terkuak tiba-tiba.

“Wah! Wah! Tengok siapa yang datang? Dah berbulan-bulan kerja kat sini, tak nampak batang hidung. Aku sampai cari kau di balai tapi kau asyik mengelak ya? Salam!”

“Isyhhh… tak boleh salamlah!”

“Berapa kali aku cakap, aku abang kau, kan? Salam cepat!”

Thia menjeling marah. Tak habis-habis dengan si Amran ni. Benda yang sama juga diulang-ulang. Sengaja! Bukan dia tak tahu, mereka berdua bukan mahram. Dia anak ibu tirinya dengan arwah suami yang dulu. Mereka langsung tak ada pertalian darah.

“Hah! Kalau tak boleh salam… maknanya kita boleh kahwin, kan?” Amran mula tersenyum-senyum dengan kening terangkat-angkat.

“Issyhhh! Tepilah!” Thia memang menyampah sungguh dengan perangai abang tirinya itu. Kata orang, hubungan mereka disebut sebagai saudara anjing. Tapi baginya, dia tak mahu langsung ada kena mengena dengan lelaki miang seperti Amran.

“Kau nak apa datang sini?” Suara Amri tiba-tiba menyergah dari belakang Amran. “Tepilah! Orang nak pergi kerja. Yang kau tercongok kat sini, tak ada kerja ke?”

“Aku bukan macam kau, gila kerja. Masuklah, Thia. Jom kita minum. Aku belum sarapan lagi ni,” pelawa Amran dengan wajah paling manis sambil membuka daun pintu lebih luas untuk Thia masuk.

Amri mendengus sambil melangkah keluar. Sempat dia menghunjam pandang ke arah Thia yang berdiri membatu diri. “Kau rasa hebat sangatlah kerja bomba tu? Macam tak ada kerja lain!”

Thia terkejut ditempelak tiba-tiba. Tak sempat dia balas, Amri sudah bergegas ke keretanya.

“Jangan layan dia tu. Jom, kita minum!” ajak Amran lagi, terlebih mesra.

“Tak nak. Thia nak jumpa ayah je!” Thia menjawab seraya melangkah laju masuk ke dalam rumah yang tak pernah membahagiakannya.

“Sombong kau! Aku mintak mak pinangkan kau ya. Senang, kita jadi keluarga betul-betul.”

“Gila!” desis Thia, marah dan menyampah. Dia terus ke dapur mendapatkan pembantu rumah, Mak Cik Nab, yang sejak dulu memang rapat dengannya. Thia mahu membuat minuman untuk ayah. Waktu begini selalunya ayah akan bersarapan di veranda belakang sendirian dengan suratkhabarnya. Ibu tirinya bukan orang yang suka bangun awal pagi.

“Eh, ayah dah boleh makan dengan tangan kanan!” Thia ceria melihat perubahan ayahnya.

“Hmm… boleh dah pelan-pelan. Tujuh bulan lebih dok buat fisio tu, dok boleh guna dah la…” Razali mengangkat cawan dengan tangan kanannya yang sudah tak terlalu terketar-ketar macam dulu. Siksa sungguh rasanya bila sebelah badannya lemah. Kamilah tak seperti Rahmah yang taat melayan kerenahnya.

“Ayah… Pak Cik Nuar yang tempang tu, kawan ayah, kan?” Thia memberanikan diri bertanya selepas ayahnya hampir menghabiskan nasi lemak di pinggannya. Dia hanya minum teh untuk menemani ayah.

“Nuaq tempang?” soal Razali, acuh tak acuh. Namun dadanya tetap berdebar bila mendengar nama itu.

“Ya, ayah. Dia macam kenal rapat dengan ayah.” Thia mula memancing cerita.

“Dia memang segagan dengan ayah. Awatnya?”

“Ayah… err… ayah pernah bergaduh ke dengan dia?”

“Huh! Nuaq tu dengan sapa ja dia tak bergaduh? Dia tu bukannya betui sangat! Awatnya yang dok tanya ni?”

Gugup Thia jadinya. Patutkah dia berterus-terang saja? “Dia… dia takut sangat dengan ayah. Dia kata… ayah nak racun dia.” 

 “Racun? Dia gi…”

“Ayah! Ayah!”

Suara Amran melaung mengejutkan keduanya. Dia kelihatan menggelabah.

“Awat?” sergah Razali, rimas waktu senggangnya diganggu.

“Ada… ada polis caghi ayah!” Thia tercengang. Dia pegang lengan ayahnya. Wajah lelaki itu pucat tak berdarah.

… ersambung.

Leave a comment