Aku Jatuh Cinta!

Suaranya yang sarat dengan rasa sebak dan tangisan yang tertahan tatkala melagukan kalam Allah itu bagaikan turut mencarik-carikkan hati. Ya Allah! Bagaikan terasa luluh hatinya…

Itu membuatkan aku tercari-cari. Surah apakah yang dibacanya? Begitu sekali penghayatannya hingga aku bagaikan ikut tenggelam dalam emosinya tanpa aku tahu maksudnya!

Al Waqiah! Benar! Itulah surah yang amat membahagiakan dan pada masa yang sama meluluhkan hati. Surah yang biasa kubaca bersekali dengan terjemahannya. Surah yang dipesan oleh Nabi tercinta agar menjadi amalan .

Tapi demi Allah, aku tak pernah merasakan penghayatan yang begitu dalam setiap kali aku membacanya. Ya, memang rasa takut dan takjub datang silih berganti tapi belum pernah sampai merobek hati sebegini.

Rasa cemburu kepada pelantunnya buat aku mula membaca surah mulia itu dengan nada lagunya. MasyaaAllah! Airmata tak dapat ditahan. Kisah yang berupa amaran itu buat hati jadi luluh ketakutan. Kemudian ketika melagukan betapa dahsyatnya kebahagiaan yang menanti bagi golongan kanan, ya… airmataku ikut jatuh kerana aku juga mahu sungguh tergolong dalam golongan yang teramat bertuah itu.

Ya Tuhan! Aku bagaikan tersungkur. Terima kasih, Zain Al Kautsar! Tak terhingga terima kasih aku kepadanya kerana berkongsi rasa yang amat hebat itu hingga aku yang jahil ini turut terkena tempiasnya. Seluruh pahala membaca surah ini andainya ada, kuhadiahkan semuanya untukmu, Zain!

Sejak hari itu, Al Waqiah menjadi lagu hatiku. Menjadi doa dan peringatan. Menjadi benteng yang amat kuat agar aku tak lalai hingga berbuat dosa. Al Waqiah menjadi wadah untuk aku bermuhasabah diri setiap kali aku membacanya seperti Zain membacanya.

Ayat cinta yang paling menyentuh itu, “Fa salaamul laka min ashaabil yamin.” Yang bermaksud, “Selamat sejahtera kepadamu (kerana engkau) dari puak kanan.”

Aku selalu tersembam ke dada kitab agung itu, hati bagaikan meraung menangis memanjat doa, ‘Tuhan! Aku takkan pernah layak untuk berada dalam puak kanan itu. Tapi ya Tuhan, aku terlalu ingin menyambut salam-Mu kerana aku terlalu ingin bertemu dengan dzat-Mu! Engkau yang selama ini Menjaga, Melindungi dan Menolongku dengan Kasih Sayang-Mu walau di saat aku sedang derhaka. Aku terlalu ingin, ya Allah!’

Al Waqiah… sungguh aku jatuh cinta berkali-kali dengan berita dan peringatan yang kau bawakan. Terima kasih, Tuhan atas kiriman ayat-Mu ini. Ampunkan aku!

Aku hanya hamba.

Leave a comment