NYALA RASA Bab 20

“Kenapa, Riq? Pak Cik Nuar mengamuk ke?” soal Amzar sambil melangkah ke pintu dapur untuk meletakkan beg plastik berisi keperluan asas. Beras sekampit yang dibawa Thariq tadi tersadai di tanah, diambil dan diletakkan di tempat yang sama.

Thariq yang masih memandang kereta Myvi merah itu bergerak pergi, sekadar angkat bahu.

“Kau tak dengar dia cakap apa tadi?”

“Tak! Aku… aku sembang dengan budak tu tadi. Lepas tu, aku dengar bunyi orang marah-marah…”

“Kau kenal ke dengan dua orang perempuan tu, Zar?”

“Aku tengah berkenalan la tadi tu!”

“Ya Allah! Aku serius ni. Aku hairan kenapa pak cik tu marah dengan dia. Dia takut perempuan tu nak racun dia…”

“Thia? Thia tu nak racun dia?” Amzar tergelak dan tergeleng serentak. “Pak cik tu nyanyuk dah kot. Salah orang agaknya!”

“Thia?”

“Riq, dia la yang bapak cakap tu. Cucu Tok Hitam yang kerja bomba tu. Yang kau selamatkan dia malam tu…”

“Cucu Tok Hitam?”

“Eh! Korang ni macam berjodoh pulak ya? Malam tu, sampai terlentang kau selamatkan dia. Malam ni, kau selamatkan dia dari Pak Cik Nuar pulak ke? Sampai terpe…”

“Yang ziarah keluarga Hazim malam tu, Tok Hitam yang sama?” pintas Thariq sebelum Amzar terus melalut.

“Haishhh… di Pekan Ketinggi ni, ada sorang je Tok Hitam!”

Topik yang membosankan pulak tu!

“Kalau Tok Hitam tu datuk dia, siapa ayah Thia?” soal Thariq lagi. Kakinya mula melangkah mahu pergi dari tempat itu. Tapi mindanya terus berpusar mengingati kata-kata Pak Cik Nuar tadi.

‘Aku tau ayah kamu nak aku mati!’

“Pak Cik Zali. Razali. Kau ingat dia?” Amzar mula naik risau. Laju dia ikut melangkah menyaingi Thariq yang kini memandang terus ke depan dengan riak wajah yang ketat.

Zali? Pak Cik Zali? Darah Thariq menyirap tatkala mendengarkan nama itu.

“Aku dah kata! Hampa semua percaya sangat Thoha tu baik! Hah… zaman ni, letak songkok ataih kepala, semua oghang hormat. Kata alimlah, beragamalah…”

“Zali!”

“Apa, tok ketua? Salah ka apa aku kata? Dah terbukti, kan? Cakap aku, hampa semua tak mau dengaq!”

“Hang jangan melampau, Zali! Jenazah pun belum kebumikan lagi, dah macam-macam hang kata. Hormat sikit dengan si mati, Zali!”

“Haa… tengok! Tengok! Betul dak apa aku kata? Zaman ni, oghang yang buat mungkar pun kita kena hormat!”

‘Zali!’

‘Yaaaaaaaaaahhhhh!’

Tubuh lelaki yang duduk santai di atas motor di hadapan masjid itu tiba-tiba ditolak laju sampai dia jatuh terlentang ke tanah. Tak sampai tiga detik, motosikalnya pula menimpa tuannya.

Penduduk kampung yang sedang menunggu jenazah tiba terkejut sungguh dengan kejadian tak disangka itu.

‘Yaaaaaaaaaahhhhh!’

Tak sempat mereka bertindak, seorang budak lelaki berusia dua belas tahun melompat ke atas motosikal yang terbaring itu dan memijak kepala Razali bertubi-tubi.

Riuh-rendah jadinya bila orang kampung cuba menghentikan perbuatan budak itu tapi tak semudah yang disangka kerana dia menepis, menggigit dan menendang siapa sahaja yang menghalang.

Bila budak yang mengamuk itu dapat dipegang beramai-ramai, kepala dan muka Razali sudah berdarah-darah.

Pak imam yang berlari turun dari dalam masjid segera mendapatkan budak itu.

‘Ali! Ya Allah! Sabar, Ali! Sabar!’

‘Sudahlah! Tolong uruskan si Zali. Lepaskan budak ni,’ perintah pak imam dengan lembut.

Perlahan-lahan mereka melepaskan pegangan dan pak imam menarik budak itu ke dalam pelukannya.

Sekujur tubuh anak itu yang tadinya tegang dan keras mengendur perlahan-lahan dalam pelukan pak imam. Pandangan matanya yang tajam menghunjam ke arah Razali terbaring akhirnya terpejam rapat di dada orang tua itu. Kemudian air jernih mula dari tubir matanya dan dia menangis menggogoi di situ sambil mulutnya tak berhenti menyebut, ‘Ayah! Ayah! Ayah!’

“Thariq! Kenapa kau diam ni? Kau okey ke tak, ni?”

Amzar tersedar yang dia sedang bercakap seorang diri. Thariq berjalan di sisinya dalam keadaan diam seribu bahasa sejak dia mendengar nama ayah Thia tadi.

“Hmm…,” jawab Thariq acuh tak acuh. Namun hanya Tuhan sahaja yang tahu bagaimana kuatnya jantung berpalu di dalam. Nama itu dan pemilik nama itu sangat membekas dalam hatinya.

Itulah yang membuatkan dia menyisihkan diri dari orang kampung. Kerana dia mahu mengelakkan diri. Bertahun dia cuba mengusir dendam di hati. Dia amat bimbang kalau budak amuk itu masih hidup dalam dirinya!

Amzar serba-salah dengan kebisuan sahabatnya. Dia akhirnya membiarkan Thariq melayan emosi sendiri. Amzar tahu yang Thariq masih ingat dengan peristiwa dulu. Walaupun Amzar tak dilahirkan di situ dan membesar bersama nenek sebelah ibunya di Gombak tapi setiap kali cuti sekolah, dia akan balik bersama ibu dan bapak di Pekan Ketinggi ini.

Kebetulan kejadian amuk itu berlaku pada hari terakhir persekolahan ketika itu. Bila Amzar balik bercuti, hampir semua penduduk Pekan Ketinggi kecoh dengan budak amuk.

Amzar pernah berjumpa dengan Thariq sesekali bila bapak terserempak dan berbual dengan ayahnya. Namun dia dan Thariq sekadar senyum dan bersapa sahaja.

Hanya di tingkatan satu, kebetulan mereka bersekolah di sekolah berasrama penuh yang sama. Perlahan-lahan mereka jadi akrab. Tapi Amzar tak pernah bertanya tentang kejadian amuk itu kerana Thariq sendiri tak suka bercakap tentang Pekan Ketinggi atau keluarganya. Malah dia perkenalkan namanya sebagai Thariq, bukan Ali seperti yang biasa dipanggil oleh keluarga dan jiran-jiran.

Cerita bapak, Pak Cik Thoha berpindah balik ke rumah pusaka ibunya setelah lama merantau. Sayangnya tak lama sebab tak sampai setahun, berlaku peristiwa ngeri yang meragut nyawanya. Thariq dan ibunya meneruskan hidup di Pekan Ketinggi namun kata bapak, hidup mereka susah dan menderita.

Akibat cacian orang, akhirnya Thariq dan ibunya keluar dari Pekan Ketinggi dan balik ke rumah keluarga nenek sebelah ibu di Perak.

Selepas lima minit berjalan, mereka akhirnya tiba ke selekoh jalan yang agak besar di mana kereta Thariq ditinggalkan. Sengaja mereka masuk berjalan kaki tadi kerana Thariq mahu melihat suasana keliling tempat tinggal Pak Cik Nuar. Amzar pula memang biasa ke rumah Pak Cik Nuar sebulan sekali untuk menghantar barang keperluan asas bagi meringankan kesusahannya.

“Kita nak balik ke, Riq? Atau nak terus buat agihan?” Amzar bertanya juga dalam serba-salah.

“Teruskan je!” Thariq menjawab sepatah sambil membuka pintu kereta.

Dalam kereta memang sudah sarat dengan makanan keperluan asas yang mereka beli petang tadi untuk diagihkan di kampung-kampung sekitar Pekan Ketinggi.

Memang setiap bulan, Thariq akan menghantar wang untuk keperluan asnaf di Pekan Ketinggi secara atas talian kepada bapanya untuk diagihkan. Malah siap disertakan upah untuk budak-budak yang membantu bapanya melaksanakan amanah itu.

Tapi kali ini, sudah kebetulan Thariq balik bercuti maka kerja-kerja itu dilakukannya sendiri. Amzar yang sudah biasa membantu bapanya tahu di mana letaknya rumah-rumah asnaf di daerah itu memudahkan kerja-kerja agihan.

Golongan asnaf di daerah itu tak tahu siapa sebenarnya yang membantu mereka. Kerana dia terlalu sibuk dan tak berkesempatan menyantuni secara langsung. Cukuplah Amzar dan Bapak Samad sebagai wakil. Yang penting baginya, mereka tahu
yang rezeki itu adalah bantuan yang Allah datangkan buat mereka. Dia selalu berpesan melalui Amzar agar golongan ini terus berikhtiar untuk hidup yang lebih baik, banyakkan beribadah dan berdoa kerana doa-doa mereka besar keberkatannya.

…Bersambung.

Leave a comment