NYALA RASA Bab 18

“Eh, Thia… dah solat? Jomla makan! Kak Ju masak banyak tau dak bila Thia habaq kata nak balik petang ni,” becok mulut Tini bercerita. Lega sungguh dia bila Thia dapat keluar wad.

Thia tergelak. Kalau dengan Tini, memang tak perlu jawab kalau dia bertanya. Kadang-kadang tanya banyak soalan sekaligus sampai orang tak tahu yang mana satu nak jawab.

Selepas menunaikan solat maghrib tadi, Thia keluar ke ruang tamu. Dia tersandar keletihan di sofa. Kalau nak baring pun, matanya belum mengantuk. Pesan Ibu Fatimah waktu melawatnya petang tadi, jangan menyendiri melainkan jika dapat khusyuk dengan Allah seperti solat, baca quran dan berzikir. Jadi eloklah waktu ini dia keluar duduk-duduk bersama rakan serumahnya.

“Kami dah siap nak ke hospital, bila tak jadi, kami memasaklah!” sampuk Juliana sambil ketawa. Dia keluar dari dapur membawa jag air oren yang baru dibancuhnya.

Thia senyum seraya menghela nafas panjang. “Bertuah Thia, kan! Duduk dengan Kak Ju, dengan Tini, tak pernah lapar.”

“Haa… sebab kami ni kaki makan! Thia jangan stress-stress tau, rasa stress je, makan!” beriya Juliana berpesan.

“Lepaih tu, pakat tembun macam kami!” sambung Tini pula, pekat dengan dialek utaranya. Mereka ketawa mengekek dengan saiz badan sendiri. XL!

“Eh, oklah! Tak tembun manapun. Thia suka tengok, dua-dua comel!” balas Thia, tersenyum dengan gelagat mereka berdua yang selalu menghiburkan hati.

“Eh, mai lekaih… tak tahan bau asam pedaih Kak Ju hang masak ni. Jom, Thia!”

Mereka jarang dapat maka bersama begitu sebab waktu kerja mereka berbeza. Juliana keluarnya awal pagi kerana mengajar di sekolah rendah di situ. Kartini bekerja sebagai kerani di sekolah yang sama. Jadualnya ikut waktu pejabat. Thia pula bekerja ikut shif. Kalau shif pagi, dia selalu ke rumah ayahnya lepas waktu kerja. Ayah Thia diserang strok lapan bulan yang lepas. Mukanya lumpuh sebelah. Tubuhnya juga terkesan tapi tak terlalu teruk.

Malah Thia memohon berpindah balik bekerja di Pekan Ketinggi juga adalah kerana mahu berada dekat dengan ayahnya. Dia tak punya sesiapa lagi melainkan ayah.

Thia cuba sedaya upaya berlagak biasa. Enam bulan bersama, Thia yang mereka kenal awalnya adalah gadis lasak, sensitif dan suka menyendiri tapi rupanya mesra dan manja bila kenal rapat dengannya. Namun mereka tak pernah tahu latar belakang Thia yang tak suka berkongsi tentanng kisah keluarganya.

“Thia dapat MC dak?” tanya Tini bila tiba-tiba perasan yang Thia diam menguis makanan.

“Tu lah, nampak pucat lagi tu. Macam mana doktor lepas Thia balik ni?” Juliana naik risau pula melihatnya.

“Thia laghi pa ni?” Tini membeliakkan biji mata mengadap Thia.

Terkekek gadis itu ketawa. “Taklah! Thia okey dah. Doktor bagi MC dua hari, suruh Thia rehat je kat rumah. Sabtu ni, Thia ingat nak minta cuti. Sambung sampai ahad ni, jadi empat hari lagilah Thia cuti. Nak rehat sambil jaga ayah. ”

“Waah, best la, Thia cuti lama. Haa… bagitau Thia nak makan apa. Kita masak-masak!” ajak Juliana sambil teragkat-angkat kening.

Mereka ketawa. Lepas itu, mulalah sesi membincangkan resepi yang cair liur bila mendengarnya.

“Kak Ju, Thia ingat nak keluar kejap, nak belikan makanan kat Pak Cik Nuar. Tadi dia jatuh motor tapi tak teruklah. Luka sikit rasanya.” Thia tiba-tiba teringatkan lelaki itu ketika mencuci pinggan di sinki.

“Ya Allah! Kesiannya. Iyalah… dia sebatang kara. Eh, Kak Ju masak banyak asam pedas ni, boleh sangat nak hantar kat dia malam ni. Lepas ni, kita pergi,” usul Juliana, turut simpati kerana pak cik tempang itu memang sudah lama kematian isteri dan tak ada zuriat. Mereka semua tahu tentang keadaannya yang hidup susah kerana kecacatan kakinya.

“Eh, biar Thia je pergi. Lagipun, Kak Ju dengan Tini dah penat masak.”

“Ya Allah! Hang tu baru keluaq wad, Thia oiii…!”

Thia tergelak. “Alah, Tini! Thia hantar makanan je pun. Risau jugak kalau dia sakit, tak ada makanan ke… . Tapi nak pinjam kereta Tini ya.”

“Haa… tak payah gatai nak drive. Biaq Tini bawak pi sana. Jom lekaih! Sat lagi tengah malam. Anak dara apa pi ghumah oghang bujang tengah-tengah malam ni!”

Thia bergegas bersiap sambil ketawa bila kena ‘marah manja’ dengan Tini. Sementara itu, Juliana menyiapkan makanan ke dalam bekas.

Rumah Anuar agak menyeramkan kerana di kelilingi pokok pisang. Namun cahaya dari luar pintu rumah itu menerangi lorong masuk ke perkarangan rumahnya.

“Thia, kecik sangat jalan tu. Macam tak celuih ja!”

“Okey, tak pe. Tini tunggu je dalam kereta. Thia hantar kejap je ya.”

Agak mudah untuk Thia bergerak kerana lorong itu terang dengan suluhan lampu kereta Tini. Sempat dia mengitari keliling, rumah itu yang kelihatan usang tak terjaga, Mungkin kudrat Pak Cik Nuar dah semakin kurang. Yang Thia tahu, Pak Cik Nuar selalu menghantar pisang dari kebunnya ke kedai-kedai di Pekan Ketinggi. Itu sahajalah punca pendapatannya.

Lebih lima kali Thia memberi salam sambil mengetuk pintu depan rumah itu tapi tak bersahut. Hairan juga. Tak mungkin Pak Cik Nuar tiada di rumah kerana motosikal roda tiganya ada diparkir di sisi kanan halaman rumah itu.

Seketika kemudian, terdengar bunyi daun pintu dibuka. Thia terkejut lalu meninjau ke belakang rumah. Daun pintu terbuka tapi tiada orang yang muncul.

Tiba-tiba tersembul muka Pak Cik Nuar di situ. Agaknya dia mengesot ke pintu kerana tak kuat untuk berdiri disebabkan luka tadi. Thia bergegas mendapatkannya dengan rasa simpati melimpah.

“Pak Cik Nuar!” Thia merapati pintu dapur rumah itu seraya duduk bertinggung untuk bercakap dengannya. “Ni saya ada bawa makanan untuk pak cik. Pak cik sakit ke?” Thia ramah bertanya sambil pandangan matanya meninjau kaki Pak Cik Nuar yang terselindung di balik daun pintu. Kerjaya jururawat yang pernah disandangnya dulu membuatkan dia peka dengan kesakitan seseorang.

“Kamu ni siapa? Dari mana?” Garau suara lelaki itu bertanya. Sepasang matanya memicing memandang Thia.

“Saya Thia, pak cik. Anak Zali.”

“Anak Zali?” Matanya membulat seperti tak percaya.

“Ya, pak cik. Ayah saya Razali, anak Tok Hitam. Pak cik mesti kenal ay…”

“Pergi balik!”

Keras suara lelaki itu menengkingnya dengan tiba-tiba. Thia hampir terduduk kerana terkejut diherdik begitu.

“Kamu ingat aku tak tau? Ayah kamu hantar kamu ke sini, kan? Pergi balik, aku kata!”

Lelaki itu terus memarahinya sambil berpaut pada jenang pintu dalam susah payah untuk bangun berdiri. Wajahnya bengis bercampur cemas. Dia langsung tak mahu memandang wajah Thia.

“Err… pak cik… saya ni yang jumpa pak cik petang tadi. Saya dari rumah sewa, pak cik. Ayah tak tahu saya datang. Saya… err… errmm nak bagi pak cik…” Thia hulurkan juga bekas makanan yang dibawanya ke tangan lelaki itu.

“Aku kata balik! Bawak balik apa yang kamu bawak tu! Aku takkan makan! Ayah kamu nak bunuh aku! Kamu ingat aku ni bodoh?”

Terbeliak sepasang mata Thia mendengar-nya. Pak Cik Nuar ni salah orang agaknya! Atau dia dah mula ada penyakit nyanyuk? Kasihannya! Tak sampai hati pula dia nak biarkan sahaja.

“Pak cik! Ni kawan saya yang masak. Saya tak duduk dengan ayah. Saya dari rumah sewa. Ambillah pak cik…” Thia melangkah merapat ke pintu lalu meraih tangan lelaki itu untuk diserahkan plastik bekas makanan.

“Kamu nak racun aku! Aku tau ayah kamu nak aku mati! Pergi! Pergi!”

Serentak itu, tangan Thia yang terhulur ditepis kuat sampai terpelanting plastik bekas makanan yang dipegangnya.

Dalam terkaku dan terlopong, bahu Thia pula tiba-tiba ditolak kuat.

“Pergi! Kamu jangan datang lagi!”

Thia yang masih lemah, tersentak ditolak sekuat itu. Tangannya tak sempat berpaut pada bingkai pintu. Tubuhnya terasa melayang…

“Allah!”

Ada suara terkejut di belakangnya dan serentak itu tubuhnya disambar dan ditahan dek sepasang tangan. Kalau tidak, dah tentu Thia terlentang ke tanah.

“Awak okey?”

Thia keras mematung diri dipangku seseorang. Dia memandang antara wajah kacak dan langit kelam itu dengan rasa tak percaya. Kemudian terpaku pada sepasang mata yang sedang cemas memandangnya. Muka mereka begitu dekat dan nafas berlaga. Lelaki tadi!

“Kkka… kamu! Kkka… kamu nak apa?”

Mereka berdua berpaling serentak ke arah pintu. Lelaki tempang itu sedang terbeliak di situ, menghunjam pandang ke arah mereka dengan wajah yang ketakutan.

“Jjja… jjangan! Jjajangan! Bbbuuu… bukan aku! Sssumm…sumpah!” Dia mula tergeleng-geleng dan meracau. Dummm! Pintu itu dihempas kuat dan tertutup rapat. Lelaki tempang itu terus bertempik-tempik di dalam rumahnya. “Bukan aku! Aku tak buat! Tolong, ya Allah! Aku tak buat!”

…Bersambung.

Leave a comment