Siri Novel KALAU AKU KAYA Bab 15

Wardah bergegas keluar sebaik saja pintu lif terbuka di tingkat tiga bangunan itu. Tak sempat meletakkan beg di kotak meja kerjanya, dia terus membelok ke kiri melewati meja setiausaha Encik Azam, Puan Zubaidah yang sedang sibuk mengemas meja lantas terus mengetuk pintu bilik Encik Azam yang terletak di hujung sekali bersebelahan dengan bilik Encik Halim.

“Wardah!” Seru Puan Zubaidah yang kecil molek.

“Maaf, puan! Urgent sangat!” Jawab Wardah pantas sambil menyusun jari sepuluh dan buat memek muka minta simpati.

“Kalau ya pun…”

“Masuk.” Terdengar suara Encik Azam dari dalam, menghentikan kata-kata Puan Zubaidah. Wardah tersenyum dengan rasa bersalah. Puan Zubaidah mengangguk dengan wajah tak puas hati. Wardah menjongket bahu lalu berpusing bergegas masuk ke bilik Encik Azam.

“Encik Azam! Cek! Cek tu hilang!” Wardah bersuara cemas sebaik saja menutup daun pintu. Encik Azam? Seperti biasa. Hanya memandang dan diam.

“Encik Azam, saya baru teringat pasal cek tu pagi ni. Waktu Kak Long tanya apa hadiah yang saya dapat… tapi cari cek tu tak jumpa. Semalam, saya tak ingat langsung! Akhir sekali saya yang pegang cek tu, tapi saya dah tak tau apa jadi lepas tu? Macam mana ni, Encik Azam? RM100,000 tu!” Wardah semakin gawat bila Encik Azam hanya memandangnya dalam-dalam. Kalau Benn yang buat macam tu, memang dah kena makan penangan. Geram pulak dia dengan Encik Azam. Sedangkan hatinya dirusuh cemas, Tuhan saja yang tahu. Duit sebanyak itu sudah di depan mata tiba-tiba hilang! Siapa yang mampu duduk diam?

“Duduk.” Ha! Inilah Encik Azam. Hujan ribut petir menyambar pun, sepatah saja tutur katanya. Wardah mendengus dalam diam lalu menarik kerusi empuk di hadapan majikannya. Terhenyak tubuhnya di situ. Wajah Encik Azam yang macam permukaan tasik yang tenang jangan disangka tiada buaya itu ditenung tajam.

Encik Azam membongkok lalu membuka laci yang paling bawah di mejanya. Dia mengeluarkan sekeping sampul surat putih. Sepasang mata Wardah membesar. Sampul surat putih semalamkah itu?

Sampul surat itu diserahkan kepada Wardah tanpa bicara. Encik Azam ni kan, macam manalah agaknya dengan isteri Encik Azam nanti? Hati kecil Wardah sempat berbisik. Macam drama bisu agaknya!

Tanpa berlengah lagi, Wardah membuka sampul surat yang tidak bergam itu. Ya! Cek yang dicari-cari! Walaupun sudah agak berkeronyok tetapi Wardah tersandar lega. Tersenyum lebar bila dia mengangkat muka menatap wajah Encik Azam yang memandangnya tidak sudah-sudah itu.

“Lega saya!” Seru Wardah, kegembiraan. Encik Azam mengangguk-angguk. Dia juga ikut tersandar di kerusinya. Segarit senyuman hambar muncul di bibir. Wardah yang memandangnya ikut tersenyum walaupun merasa sedikit aneh. Pelikkah kalau dia risau cek sebanyak itu hilang?

“Sekarang, Encik Azam ambik cek ni. Saya banyak kerja nak buat,” ujar Wardah seraya meletakkan semula cek itu di dalam sampul dan meletakkannya di hadapan Encik Azam.

Senyuman di bibir Encik Azam hilang. Dia memandang Wardah kehairanan. Wardah mengangkat bahu, senyum lagi lalu bangun mahu meninggalkan bilik itu. Hatinya sudah lega dan lapang.

“Eh, cek ni, ambillah,” kata-kata Encik Azam membuatkan Wardah berpusing semula.

‘Saya tak nak duit tu. Saya cuma risau kalau saya hilangkan cek tu. Encik Azam tolong pulangkan pada syarikat. Banyak sangat. Tak setimpal dengan kerja saya. Terima kasih pada syarikat, pada Encik Azam. Saya pergi dulu.” Dengan senyum senang, Wardah melangkah ke pintu.

Encik Azam terpelongo. Tadi bukankah dia yang kecoh tentang kehilangan cek ini?

“Saya tak boleh ambil hak orang. Cek ni untuk Wardah. Samada layak atau tak, bukan saya yang mengadilinya. Wardah gunalah duit ni sebaik-baiknya.” Encik Azam sudah berdiri tegak di situ, bertegas. Terkelip-kelip Wardah memandangnya. Entah macam mana dia dapat buat Encik Azam faham.

Akhirnya Wardah tidak jadi membuka pintu. Dia melangkah semula mendekati meja Encik Azam seraya berfikir, mencari kata-kata yang sesuai. Yang manis, mungkin.

“Encik Azam, saya cuma risau kalau cek tu hilang kerana saya. Tapi saya betul betul tak nak duit tu. Hmm… Encik Azam pasti ke kebajikan dan keperluan semua staf Kaustik dah selesai? Dah tak ada orang yang lebih memerlukan duit tu dari saya?” Soal Wardah dengan penuh hati-hati. Bercakap dengan orang berpangkat, kan… mesti hati-hati. Mereka mudah tersinggung.

“Apa maksud Wardah?” Soal Encik Azam lagi. Biar betul! Ayat mudah je tu. Satu suratkhabar Kaustik Encik Azam boleh tulis. Takkan…

“Saya tak faham…,” sambung Encik Azam lagi. Dia tak faham! Wardah buat muka.

“Macam ni, Encik Azam. Duit tu banyak. Saya ni orang biasa saja, nak buat apa dengan duit banyak-banyak tu. Encik Azam yakin ke yang syarikat ni dah untung berjuta sampai tak kisah nak beri pekerjanya duit sebanyak itu? Lagi satu, dah pasti ke kebajikan semua staf Kaustik selesai? Kalau jawapan bagi dua soalan itu ya, maka saya ambil cek tu. Kalau tak, elok Encik Azam yang gunakan duit tu untuk majukan lagi syarikat ni dan bantu lebih ramai pekerja yang memerlukan. Betul tak?” Wardah menarik nafas.

“Ya.” Jawab Encik Azam dengan muka lurus.

“Ya? Apa yang ‘ya’, Encik Azam?”

“Syarikat dah untung banyak dan ya, semua kebajikan staf sudah ditangani. Jadi cek ini milik awak.” Tegas dan lurus suara Encik Azam. Tanpa emosi.

“Hah? Biar betul ni, Encik Azam! Dah untung berjuta-juta? Dalam masa lima tahun je? Encik Azam tak tipu saya?” Soal Wardah sungguh-sungguh. Encik Azam cuma memandang selamba.

“Tak.” Wah! Yakin sungguh! Wardah macam tak percaya.

“Err… macammana dengan staf Kaustik? Semua kebajikan mereka selesai? Tak ada yang memerlukan bantuan? Mak ayah sakit ke? Anak ke?”

“InsyaaAllah. Selesai.” Wardah merenung senget ke wajah Encik Azam.

“Yang mana belum selesai, kita akan selesaikan. Jadi, ambil cek awak.” Tenang bagaikan air di kali, Encik Azam menyorong sampul surat itu ke arah Wardah yang tegak berdiri.

Wardah sudah menggaru kepalanya yang tidak gatal. Macam mana ni?

“Saya dah jawab soalan Wardah. Jadi, sila ambil cek ni. Ingat, jangan beritahu sesiapa tentang cek ni. Syarikat tidak bermaksud menghadiahkan cek sejumlah ini kepada staf setiap kali Anugerah Cemerlang. Mungkin hadiah berbeza-beza. Saya harap Wardah faham. Sekarang, saya ada banyak kerja nak buat.” Tegasnya suara Encik Azam. Siap minta dia beredar lagi. Memang Encik Azam tak banyak cakap tapi selalunya taklah bertegas sampai minta dia keluar dari bilik dengan cara halus macam ni, desis hati Wardah.

Akhirnya dia memaksa diri, lambat-lambat mengambil sampul surat putih itu. Encik Azam sudah membuka fail dan sibuk meneliti isi kandungan fail tersebut. Wardah faham, masanya untuk berurusan sudah tamat.

“Baiklah, terima kasih Encik Azam,” lemah suara Wardah. Dan dia melangkah keluar dengan langkah longlai.

“Encik Azam pasti?” Sekali lagi Wardah menoleh sambil mengacah sampul surat putih itu ke arah Encik Azam. Entah kenapa, tiba-tiba ada riak cemas di wajah lelaki segak itu.

“Saya pasti.” Jawab Encik Azam selepas memandangnya beberapa detik. Wardah mengalah. Dia memulas tombol dan berpaling lagi…

“Tapi dengan syarat… saya nak jumpa Tan Sri. Nak ucap terima kasih…” ujar Wardah lalu menghilang di sebalik daun pintu.

Leave a Reply

