Siri Novel KALAU AKU KAYA Bab 5

KAK cover copy

“Kau ni memang degillah! Nanti kalau Encik Azam nampak? Siapa yang kena jawab? Akuuu jugak!” Benn membebel penuh perasaan sambil menyarung kasut sukannya di muka pintu chalet mereka. Wardah sudah berdiri, bersandar di dinding chalet. Dia belum cukup kuat sebenarnya tetapi kerana janji, dia memaksa diri.

“Berapa kali aku nak cakap? Kita. Dah. Janji. Kesianlah kat makcik-makcik tu. Nanti tertunggu-tunggu pulak diaorang kat depan restoran tu. Lagipun aku dah mati kutu baring dalam chalet ni!” Wardah mula merengek dan buat muka kesian.

“Eh, sejak bila kau ada kutu? Kalau kutu mati, ha… eloklah!”

Anak mata Wardah berputar memandang langit. Benn ni memang…

“Macam nilah, kau masuk balik sekarang. Biar aku je belanja makcik-makcik tu makan. Meh duit sini! Aku takut duit aku tak cukup pulak nanti. Entah berapa ramai kawan-kawan makcik tu!” Wardah menekup mulut menahan diri dari ketawa. Konon nak belanja tapi minta duit pula!

“Aku okeylah! Dah lah. Jom!”

Lengan Benn dipaut. Bimbang kakinya belum begitu stabil hendak melangkah. Restoran bukannya begitu dekat walaupun nampak jelas di pandangan mata dari chalet mereka. Wardah berjalan berdengkot-dengkot. Kakinya yang kejang sudah disapu minyak panas pemberian makcik tukang kebun di rumah peranginan itu. Namun apabila bergerak, sengalnya terasa menyengat. Otot-otot badan Wardah juga masih sakit kesan dari kuat mendayung pagi tadi tetapi dipaksa dirinya bergerak supaya sakit otot itu akan berkurangan juga nanti. Elok juga kalau dia tidak terus berbaring manjakan diri. Dia perlu lebih aktif sebenarnya supaya otot itu kembali pulih seperti sediakala.

“Eh, makcik-makcik tu dah tolak basikal tu, dia orang nak balik dah ke?” Benn menunding jari ke arah sekumpulan wanita yang baru keluar dari bangunan stor tidak jauh dari restoran.

“Alamak, cepat Benn. Pergi panggil diaorang. Kalau dah mula mengayuh nanti, tak sempat pulak!” Lengan Benn yang tadi dipaut kini ditampar-tampar.

“Isyhh… kau ni! Eloklah diaorang balik. Tak payah keluar duit nak belanja bagai. Lagi pun diaorang tau kau sakitlah!”

“Eee… kau ni, Benn! Aku dah niatlah. Cepatlah pergi…!”

“Habis, kau nak jalan macam mana. Terhencot-hencot macam nenek kebayan! Jatuh nanti siapa yang susah? Akuuu jugak!” Benn sudah macam-macam aksi.

“Kau jangan banyak cakap, boleh tak? Cepat pergi! Aku jalan perlahan-lahan.” Tubuh Benn ditolak, menggesa dia supaya cepat bertindak.

“Aku tak faham betullah dengan engkau ni, Arda…” Benn pergi juga sambil membebel. Wardah tergelak menang. Mana dia pernah kalah walaupun dengan Benn!

Akhirnya selepas puas Benn memujuk, makcik-makcik pekerja rumah peranginan itu mengalah juga. Bila ternampak Wardah, masing-masing kecoh hendak menolong. Akhirnya Wardah dibawa ke restoran dengan membonceng basikal milik salah seorang daripada mereka.

“Tengok tu! Degil betul budak ni! Dah pesan suruh rehat di bilik saja, dia keluar juga.” Azam yang tadinya khusyuk membaca iklan perabot kayu jati yang terbaru di tangannya terdongak bila mendengar suara bising-bising di pintu restoran dan terkejut apabila melihat Wardah dan Benn masuk bersama dengan empat orang wanita yang berpakaian seragam menunjukkan yang mereka adalah staf RPLB. Apalagi, memang membebel sakanlah dia.

Zakuan yang kelihatan kasual dengan kemeja-T biru laut dan sepasang jeans biru berdehem. Jengkel dengan sikap Azam yang bukan main ambil berat lagi dengan gadis itu. “Biarlah dia. Yang engkau ni, dah macam kekasih hatilah pulak. Risau tak tentu hala. Tak pernah aku tengok kau macam ni.”

“Ya Allah, dia staf akulah. Merepek engkau ni!”

“Kalau dia dah nak cari penyakit, biarkan sajalah!” Zakuan menjeling geram melihat Wardah begitu berani memecah tradisi, membawa pekerja-pekerjanya masuk ke restoran itu sedangkan dia sudah sediakan bilik makan untuk pekerja di belakang restoran. Melihat gaya mereka, dia tahu Wardah yang beriya-iya memaksa. Budak kampung mana entah, naif dan tak ada pendedahan tentang profesionalism langsung. Kalau mereka hendak makan di restoran, mereka boleh datang pada hari cuti dengan sesiapa pun dan tidak memakai pakaian seragam bekerja seperti itu.

Tidak terlintas di fikiran Zakuan yang mereka tidak pernah makan di situ sebelum ini. Mungkin juga kerana makanan di situ agak mahal kerana mengikut standard piawaian hotel. Kalau hendak makan makanan pada harga biasa, ada banyak deretan gerai-gerai milik orang kampung di sepanjang jalan masuk ke RPLB. Atau mungkin gaji yang kecil tidak memungkinkan mereka makan di restoran yang agak mewah itu? Zakuan sedikit terkedu.

Waktu petang seperti itu, pelbagai juadah di hidangkan untuk jamuan petang sementara pesanan ala carte juga ada disediakan. Dari gaya Wardah, dia meminta staf RPLB yang ada bersamanya memilih makanan yang mereka sukai dari hidangan yang banyak itu. Tergeleng-geleng kepala wanita-wanita itu. Nampak berat untuk mereka memenuhi permintaan Wardah. Akhirnya gadis itu bertindak memilih makanan untuk mereka dengan dibantu Benn.

Mereka duduk mengelilingi meja bulat yang agak besar itu. Kemudian masing-masing mengangkat tangan mengaminkan doa yang dibaca Wardah. Macam anak-anak kecil, desis hati Zakuan. Baca doa sendiri-sendiri sudahlah! Kemudian masing-masing membelek makanan yang terhidang di meja. Melihat orang kampung yang tidak biasa makan hidangan yang cantik berhias, Zakuan tersenyum jelek. Kasihan pun ada. Jakun belaka!

Azam menjeling kawan baiknya. Hatinya tersentuh dengan sikap Wardah. Memang dia lain dari yang lain. Kalau tak salah Azam, harga untuk menikmati jamuan makan petang di situ lebih kurang RM19 seorang. Banyak pula duit si Wardah? Sedangkan di pejabat, dia lebih suka bawa bekal dari berbelanja seperti teman-teman yang lain. Tiba-tiba Azam bangun dari kerusi.

“Eh, kau nak ke mana?”

“Aku berselera pulak tengok Wardah makan dengan makcik-makcik tu. Nak join?”

“Kau biar betul?”

“Eh, betullah!” Azam sudah melangkah pergi meninggalkan Zakuan yang kini masam mencuka. Tidak cukup disindir halus dek Wardah, sekarang teman baiknya sendiri ikut bersekutu dengan gadis pisau cukur itu. Entah-entah itu semua lakonan semata-mata untuk memikat majikannya, si Azam.

“Hmm… Wardah, dah sihat?” Tegur Azam sebaik saja dia mendekati mereka yang duduk di keliling meja.

Wardah yang sedang menyuap bebola sotong terdongak dan tersengih malu. Kantoi!

“Sihat apanya, Encik Azam. Jalan pun macam nenek kebayan! Tapi bila dapat makan, tengoklah tu, segar terusss!” Benn tolong jawab. Bulat mata Wardah mendengarnya. Hampir tertelan bebola sotong tanpa sempat dikunyah. Mujur dia sempat menahan diri sebelum tercekik. Hendak dijawab sendiri, mulutnya penuh!

Azam tersenyum. Dia menyapa staf RPLB yang senyum-senyum malu memandangnya. Dia biasa datang ke sini bersama Zakuan. Jadi dia agak kenal dengan wajah-wajah staf yang sedang menjamu selera itu. Masing-masing menjemputnya makan.

“Encik Azam tak makan ke?” Wardah yang kelam-kabut mengunyah dan menelan bebola sotong itu dapat bersuara akhirnya.

“Hmm… tak apa. Saya makan sekejap lagi. Malam ni, dah boleh hadir ke dewan.” Dia mengingatkan.

“Err… boleh, Encik Azam. InsyaaAllah!” Wardah tersengih lagi, penuh makna. Dia menjeling ke arah Benn. Rancangan asal mereka adalah untuk ke pekan Taiping. Chon ataupun nama penuhnya Siti Solha bersama suaminya yang berasal dari Kamunting, Taiping memang sudah berjanji untuk membawa mereka berjalan-jalan ke bandar Taiping sambil menziarahi keluarganya di Kamunting nanti. Mereka berempat memang tidak bercadang mengikuti program perbincangan tentang dunia penerbitan di dewan pada malam itu. Benn buat muka. Kecewa.

“Selamat menjamu selera,” ujar Azam lalu mengangkat kaki menuju ke medan hidangan yang tersusun cantik. Setelah memilih makanan, dia kembali ke bilik makan VIP. Sebelum itu, sempat dia memberitahu sesuatu kepada pelayan yang terangguk-angguk mendengar kata-katanya.

“Kenapa kau tak join team prof ke tapak semaian petang ni? Bukan cadang nak tengok ladang jati di Chemor dengan diaorang?” Tanya Azam sebaik saja dia melabuhkan punggung. Zakuan membelek-belek dulang yang berisi pelbagai jenis kuih-muih tradisional yang dipilih Azam.

“Tak jadi. Aku tak ada mood. Lagipun Prof. Basyar dengan Puan Fauziah datang dengan keluarga. Kami tunda pagi esok. Biar diaorang enjoy kat sini dulu. Lagi pun anak-anak diaorang semangat pulak nak berkayak. Tadi aku tengok, semua dah ada kat tasik.” Sepotong serimuka disuap ke mulutnya. Bismillah entah ke mana. Doa apatah lagi!

“Patutlah tak join makan kat sini.” Ujar Azam sambil menjeling ke arah mee rebus yang belum terusik di hadapan Zakuan.

“Hmm… macam mana dengan budak tu? Dah okey?” Azam tergelak. Tanya juga tu! Bukan Azam tak tahu, Zakuan terasa dengan tindakan Wardah. Halus cara dia mengajar orang lain dalam menghiburkan sesama manusia. Ceria bukan main makcik-makcik tadi makan dilayan Wardah dengan Benn.

“Okey dah. Benn kata, dia jalan terhencot-hencot lagi.”

“Benn yang mana?” Terpacul soalan itu sebelum sempat ditahan. Azam mengulum senyum. Nada macam ada cemburu. Pelik!

“Semua perempuan kat meja tu…”

“Yang gaya macam tomboy tulah. Benn memang lasak sikit. Mereka berdua rapat sejak bekerja di Kaustik. Benn, graduan Uitm, baru mula kerja. Wardah pulak baru nak ambik diploma di kolej swasta, weekend classes. Tapi dia dah lama kerja, banyak pengalaman. Sebelum ni dia banyak di advertising company.” Panjang pula cerita si Azam. Zakuan hanya mengangkat kening.

“Benn? Perempuan?” Zakuan bertanya lagi. Pelik bercampur aneh. Azam mengangguk.

“Bani Zanuril Anis tapi semua orang panggil Benn.”

“Pelik. Berkawan dengan orang pelik. Eloklah tu.” Bebel Zakuan sambil mula menghirup kuah mee rebus yang masih berasap.

“Serasi pula dia dengan Wardah. Lagi pun Wardah tu banyak bimbing Benn. Bukan Benn saja malah dia banyak bantu team grafik yang lain. Raymond, our assistant art director sayang betul dengan Farhah. Bukan Raymond saja, Hairi dan yang lain-lain pun sama. Farhah banyak bantu team copywriters. Dialah yang terpilih untuk anugerah khidmat cemerlang tahun ni.”

“Siapa? Budak baru tu?” Soal Zakuan dengan dahi berkerut. Laici sejuk dari gelas kaca berkaki tinggi disedut perlahan.

“Wardah.”

“What?” Hampir tersembur keluar air laici yang diminumnya. Budak naif tu?

“Kau yang approve!”

“Manalah aku tahu dia…” Zakuan tersalah faham menyangkakan Benn yang dimaksudkan kerana dia ada kelulusan.

“Kan aku dah bagi profil kerja dia.”

“Yalah… yalah… aku bukannya baca sangat. Kenal pun tidak. Tapi kau pasti ke dia layak. Kau tengoklah apa yang dia buat tu!” Marah Zakuan penuh rasa jengkel.

“Okey apa? Dia belanja staf-staf kau makan. Apa salahnya? Dah kau tak nak belanja. Makcik-makcik tu manalah ada duit nak makan mahal-mahal macam tu.” Sempat dikenakan Zakuan. Semakin merah mukanya yang cerah itu.

“Etika, Azam. Etika! Kau lupa ke?”

“Alah Kuan, kita sesama manusia, apalah sangat dengan etika ciptaan manusia tu. Betullah kata Wardah, diaorang tak pernah makan kat sini. Apa salahnya sesekali kita hiburkan orang susah macam tu. Kalau nak tunggu diaorang datang dengan baju biasa, mana sempat Wardah nak belanja. Esok malam dah nak balik.” Azam cuba berlembut. Kena pilih perkataan yang sesuai. Api jangan dicurah minyak. Silap hari bulan, dia kena pilih orang lain untuk anugerah khidmat cemerlang!

Zakuan mendengus tidak puas hati. Lebih sakit hatinya bila Azam memenangkan gadis itu.

“Tu! Iklan tu, kata nak komen! Perempuan punya fasal, semua kau buat tak endah!” Zakuan mula mencari fasal. Fasal untuk melepaskan marah.

“Eh, mana ada. Aku nak tengoklah ni. Kita kan free petang ni. Malam ni kau datang tak?”

“Tak!”

“Eloklah kau tahu tentang selok-belok penerbitan alaf baru ni. Jauh aku jemput lecturer tu datang.”

“Tak minat!”

Azam menghela nafas. Sentaplah tu! Gelihati dibuatnya. Dia mencapai iklan perabot kayu jati musim baru keluaran syarikat milik keluarga Zakuan yang bakal dilancarkan tidak lama lagi. Jenuh dia cuba menumpukan perhatian sepenuhnya kepada iklan itu.

“Apa senyum-senyum?” Jerkah Zakuan tiba-tiba.

Azam terus tergelak besar. Buruk bila lelaki sentap!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s