Siri Novel KALAU AKU KAYA Bab 4

KAK cover copy

“Wardah!” Azam hampir terlompat dari kerusi. Zakuan yang dari tadi berdebar bila melihat tim editorial berkerumun di tebing tasik jadi terkejut dengan aksi spontan Azam. Di seberang tasik sana, gadis itu sedang diangkat ke tebing. Semua yang ada di bawah khemah itu ikut bersuara cemas.

Azam mengeluarkan telefon bimbitnya lalu mendail nombor Soeraya. Dia gelisah di tempat duduknya.

“Wardah! Macam mana?” Cemas suara Azam, risau mengelingas dalam hati. Zakuan memasang telinga. Wajah Azam yang tegang berubah kendur. Petanda baik. Secara otomatik, jantung Zakuan yang tadi berdegup kencang jadi reda sedikit.

“Okey. Okey. Terima kasih, Su. Kejap lagi saya ke sana.”

Azam bersandar semula sambil menghela nafas lega. Zakuan memandang tepat ke arahnya, menanti.

“Macam mana kau tau itu Wardah?” Bisik Zakuan setelah mendekatkan jarak di antara mereka.

“Dia mudah pengsan. Pernah jadi beberapa kali. Tapi tak serius. Kata Su, dia dah sedar. Aku… aku nak ke sana sekejap,” jelas Azam dalam nada berbisik juga. Azam bingkas bangun. Zakuan hampir terlonjak mahu berdiri tetapi duduk semula. Terdetik di hatinya untuk ikut sama tetapi hasratnya dibatalkan kerana memikirkan tetamu mereka terutama datuknya, Tan Sri Dato’ Uthman bin Darwisy turut hadir bersama pada pagi itu.

Akhirnya Zakuan memaku diri di kerusi. Kemudian dia memaklumkan kepada semua yang hadir di bawah khemah itu bahawa salah seorang staf mereka pengsan tetapi sudah sedarkan diri. Keadaan di bawah khemah itu tenang semula.

Pengumuman dari pengerusi majlis bergema di corong pembesar suara memaklumkan bahawa acara berkayak sudah tamat dan pemenang-pemenang diumumkan. Sorakan keriangan dan tepukan gemuruh sekali lagi bergema di sekeliling tasik. Seterusnya mereka semua dijemput ke restoran untuk menjamu selera.

Muka Wardah lencun dibasahi air. Beberapa kali Benn menyapu air ke muka Wardah untuk menyegarkannya setelah dia sedarkan diri. Wardah terbaring lemah di atas rumput hijau di tepi tasik dan dikelilingi rakan-rakan perempuan tim editorial, memagari dirinya dari pandangan peserta lelaki. Wardah sudah tenang dan beransur lega. Perlahan-lahan dia dibangunkan dan duduk berlunjur kaki. Barulah rakan-rakannya melepaskan rasa lelah dan cemas sejak melihat Wardah terkulai tadi.

“Kau okey?” Benn bertanya lembut. Wardah mengangguk. Puan Soeraya menggosok lembut belakangnya. Wardah cuma perlu bertenang dan menghirup sebanyak-banyak udara yang dia boleh. Kemudian dia perlu berehat.

“Terima kasih, Benn, Mona, Meeta, Chon, Puan Su…” Wardah bersuara lemah sambil memandang seorang demi seorang di sekelilingnya. Masing-masing tersengih, ada yang mengangguk dan menggeleng. Tak terkata.

“Tak perlu berterima kasih, Wardah. Kami tak apa-apa. Wardah tu yang kami risaukan. Rasanya tak patut…” Kata-kata Soeraya terputus di situ bila menyedari kehadiran seseorang.

“Assalamualaikum,” sapa Azam yang sudah terpacak berdiri tidak jauh dari mereka berkumpul. Wardah sama seperti yang lain terkejut dengan kehadiran encik Azam yang tiba-tiba datang. Hanya Soeraya yang tersenyum-senyum. Kelam-kabut Wardah membetulkan duduk, tidak jadi bersila, dia bertimpuh pula. Tergelak Benn dibuatnya. Dia selamba berlunjur kaki, masih keletihan. Salam encik Azam dijawab silih berganti.

“Wardah, macam mana? Dah okey?”

Laju Wardah mengangguk. Malu pula dia bila Encik Azam sendiri yang datang. Baru berkayak sudah pengsan-pengsan!

“Benn, bawa Wardah balik ke bilik dulu. Dia kena rehat. Su, boleh dapatkan kereta ke sini? Chalet agak jauh kalau Wardah nak berjalan.” Gaya ‘boss’nya tetap ada walau di mana dia berada.

“Baik, Encik Azam. Meeta, tolong ambik kereta saya. Hantar Wardah balik ya. Mona dengan Chon, boleh tolong uruskan makanan Wardah dengan Benn ke bilik? Diaorang boleh terus rehat je.”

Mereka bertiga mengangguk-angguk. Semua bergerak seperti yang dipinta.

“Tahniah Su, hebat-hebat belaka tim editorial. Bersemangat Wardah dengan Benn berdayung tadi.”

“Isyhh… mestilah bersemangat, Encik Azam. Kalau tak, tak de lah sampai pengsan-pengsan ni ha!”

“Engkau!” Bahu Benn ditolak sekuat hati dengan tangannya yang masih lemah itu. Terkekek-kekek Benn ketawa. Azam dan Soeraya juga tidak dapat menahan ketawa.

“Tadi bukan main lembik, sekarang bukan main kuat tolak orang!” Marah Benn bila dia ditolak. Lagi bulat mata Wardah dijegilkan.

“Sudahlah… Meeta dah sampai tu. Mari Wardah, kita ke kereta,” tukas Soeraya sambil ketawa. Wardah bangun tetapi agak terhoyong-hayang. Cepat-cepat Soeraya memegang lengan Wardah dan menstabilkannya.

“Kaki saya!”

“Cramp agaknya. Bergerak perlahan-lahan dulu. Sakit tak?” Suara Encik Azam kedengaran risau. Raymond dan Zaifunizam serta yang lain mula mendekat. Masing-masing bimbang melihat keadaan Wardah.

Wardah cuba melangkah lagi. Benn cepat-cepat memaut bahu Wardah. Kaki Wardah kejang, susah hendak dilenturkan. Tetapi dipaksanya juga melangkah. Sedikit demi sedikit, sakit dan kejang itu bertambah reda.

“Baik-baik, Arda!” Zaifunizam bersuara bimbang. Wardah mendongak sambil tersenyum lemah. Kepalanya masih berpusing sedikit. Seluruh badannya berdenyut terutama kaki dan lengannya.

“Jalan elok-elok. Awak rehat je di bilik. Jangan keluar. Malam nanti baru awak ke dewan,” pesan Azam lagi.

‘Ya, Encik Azam. Terima kasih…”

“Hmm… Benn, take care of her.”

“Aye aye boss!” Jawab Benn dengan nada bergurau sambil berpaling dan menghadiahkan senyuman. Azam menggeleng-gelengkan kepalanya. Yang lain semua ketawa. Benn memang hero. Padan sangat dengan si Wardah! Seorang kasar dan lasak, seorang lagi lembut tetapi boleh tahan nakalnya.

“Kami pergi dulu, Encik Azam,” ujar Soeraya sebelum masuk ke kereta. Azam sekadar mengangguk. Matanya tidak lepas memandang Wardah yang tersenyum lemah di tempat duduk belakang.

“Caring betul Encik Azam kita hari ni,” Benn mula bersuara sebaik saja kereta bergerak meninggalkan Azam yang masih tercegat berdiri.

“Mestilah, Benn. Staf kesayangan kot!” Meeta yang tinggi lampai, cantik bermata zirafah, ketawa sambil memandu.

“Isyh… korang ni, Encik Azam tu bertanggungjawab orangnya. Staf mana pun kalau ditimpa apa-apa kesusahan, memang Encik Azam dulu yang tampil membantu,” bela Soeraya. Dia tidak mahu ada rasa kurang senang di kalangan staf-stafnya. Wardah menghela nafas lega. Benn dan Meeta pula terkekek ketawa.

“Ala… saja je, puan Su. Memang kami tahu Encik Azam tu baik orangnya,” jawab Meeta pula sambil menjeling ke arah Benn yang duduk di belakang.

“Sebab tu lah kami suka kerja kat KSB. Encik Azam baik, Puan Su baik. Kan Wardah, kan?” Soal Benn lagi dalam nada hendak mengena orang.

“Adoiii!” Lengannya dicubit. Soeraya hanya mampu ketawa dalam keletihan. Tak daya dia hendak melayan mereka lagi.

psstt: Tinggalkan komen ya! Kalau suka, juea teruskan…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s