Siri Novel KALAU AKU KAYA bab 3

KAK cover copy

Jam lapan pagi, semua kakitangan KSB berkumpul di tepi tasik berhampiran stor penyimpanan peralatan berkayak yang disediakan oleh RPLB. Encik Hairi selaku ketua kakitangan KSB yang juga merupakan Ketua Editor yang disegani seluruh warga KSB memperkenalkan jurulatih profesional kayak di RPLB, Encik Yunus Abdul Samad. Seterusnya penerangan ringkas dari Encik Yunus tentang fungsi setiap bahagian kayak yang dipegang oleh pembantunya, Arief yang jambu bergaya.

Wardah Sakinah Abdul Hanif memberikan tumpuan penuh kepada setiap butir bicara Encik Yunus kerana dia tidak pernah berkayak. Menyentuh kayak juga tidak pernah. Oleh kerana berkayak adalah antara acara wajib bagi semua kakitangan KSB dalam sukaneka tahunan, dia memaksa diri untuk mencuba. Bukan dia tidak tahu berenang atau takut air tetapi kerana dia memang tidak ada pengalaman berkayak.

“Bow yang muncung bahagian depan dan stem, muncung bahagian belakang memang kadangkala mengelirukan. Jadi, cara nak tentukan bahagian ini ialah dengan meninjau bentuk coaming iaitu bahagian tepi yang kecil dan nipis yang mengelilingi cockpit ini. Kita juga boleh tengok arah tempat duduk. Fungsi utama bow dan stem ini ialah untuk memotong air, memecah ombak dan menjadi panduan arah tujuan kayak.” Wardah mengangguk-angguk seperti belatuk. Begitu juga sebahagian daripada kakitangan KSB yang lain yang duduk di atas rumput mengelilingi Encik Yunus dan Arief.

“Isyh… boleh ke nak berkayak ni kalau sehari je belajar, Benn? Aku risaulah!” Wardah menyiku Bani Zanuril Anis Syukri yang biasa dipanggil Benn yang bukan main duduk tegak memeluk lutut yang berdiri dengan gaya atlit pagi itu. Nama sudah cukup cantik dan unik, kan? Tetapi ‘Benn’ juga jadinya! Sesuai dengan perwatakannya yang agak ranggi dan lasak tetapi sayang, hatinya lembut macam agar-agar.

“Ala, kau dengar je. Nanti aku guide la. Kau taat je cakap aku, ikut aje perintah aku, beres!” Jawab Benn sambil tersenyum sumbing. Pandangan mereka terus tertancap ke arah Encik Yunus walaupun mereka sedang berbisik.

“Oh! Kau nak ambik kesempatan ek?”

Benn menoleh laju sambil mengangkat kening. “Bila lagi, kan?”

“Kurang asam!” Bahu Benn ditolak kuat sampai hendak terbalik badannya. Ambik! Cakap macam kuat sangat, dengus Wardah sambil ketawa bisu.

“Ini tempat letak kaki pedayung ya. Fungsinya untuk beri daya cengkaman dan sokongan tenaga dengan kombinasi pergerakan tangan, bahu, bahagian belakang untuk hasilkan daya dayungan yang baik. Selain itu, tempat letak kaki ini dapat melindungi pedayung dari terhentak atau menggelungsur ke depan kalau berlaku hentakan atau perlanggaran.”

Lengan Benn dicengkam kuat bila mendengar kata-kata Encik Yunus itu. Benn menoleh lagi sambil memberi isyarat mata agar Wardah jangan risau.

Pagi itu, mereka berlumba mengikut kumpulan kerja. Antara yang mengambil bahagian adalah tim pentadbiran, pemasaran, editorial dan foto yang bergabung dengan pengangkutan. Acara passing batton itu mengambil tempat di tempat permulaan di mana peserta yang semuanya berpasangan akan berkayak merentasi tasik, berpatah balik dan memberikan baton kepada tim pasukan seterusnya. Seramai lima pasangan akan mewakili tim masing-masing.

Wardah memaksa diri mengambil bahagian dalam acara berkayak kerana tidak mahu terlibat dalam acara lain yang mencemaskan seperti meniup sebanyak-banyak belon sampai pecah yang dia memang tak suka kerana dia lebih suka belon memenuhi ruang daripada diletupkan. Sayang! Dia juga tidak suka acara menjatuhkan lawan ala-ala seni mempertahankan diri kerana dia tidak sampai hati malah lebih rela dirinya dijatuhkan. Acara kemuncak pada malam nanti selain persembahan di pentas oleh wakil setiap bahagian, ada acara misteri yang menanti! Misteri itulah yang merisaukan. Selalunya acara itu akan mengenakan orang tanpa rela! Wardah memberontak dalam hati namun dia terpaksa akur dengan apa yang telah disusun oleh kumpulan yang terpilih untuk mengendalikan acara tahunan bagi KSB tahun ini.

“Kau dah ready?”

“Hah?!”

“Woii! Kalahlah kita kalau kau asyik berangan je!” Sergah Benn lagi. Terkulat-kulat Wardah dibuatnya, tidak pasti apa yang hendak dibuat. Pasangan masing-masing sudah bergerak sambil membawa kayak pilihan mereka.

Editor Kanan, Puan Soeraya yang berkaca mata tebal sudah menunggu. Dia menjadi ketua tim Editorial sepanjang percutian ini. Mereka membuat bulatan dan dia mula memberi kata-kata semangat. Memang mencemaskan kerana tim editorial tidak ramai lelaki. Malah tempat kerja mereka di tingkat tiga bangunan KSB dipanggil taman bunga. Hanya Raymond Yap, Fauzi Abdullah dan Zaifunizam yang tinggi lampai sahaja menghuni di tingkat tiga selain bilik pejabat tim pentadbiran tertinggi seperti Pengarah Urusan KSB kesayangan semua, Encik Nor Azam Idris dan Timbalan Pengarah, Encik Halim Mustaffa. Mereka tidak terlibat dalam sukaneka kerana tampil bersama dengan tetamu VVIP jemputan KSB sempena majlis makan malam tahunan mereka.

Selesai taklimat dan kata-kata pembakar semangat, mereka melakukan sedikit acara ‘panas badan’ supaya tubuh dipersiapkan untuk beraksi. Kemudian mereka mengambil tempat di garis permulaan mengikut cabutan giliran.

Wardah dan Benn mendapat giliran terakhir. Itu bermakna tugasan mereka lebih mencabar sekiranya kumpulan mereka lebih perlahan dari kumpulan yang lain. Atau mereka mesti menang sekiranya kumpulan mereka sudah mendahului yang lain. Keringat mula memercik di dahi Wardah.

Riuh rendah tasik itu dengan sorakan dan laungan pembakar semangat sebaik saja tiupan wisel bermula.

“Benn, kita niatkan yang kita beriadhah kerana Allah. Kita doakan moga semuanya selamat, Benn…” Benn sudah tergelak-gelak bila melihat gaya panik Wardah yang bercakap laju sambil matanya memandang para pendayung yang sedang berjuang di tengah tasik.

“Doa, Benn!” Dia sudah mengangkat tangan sambil mulutnya terkumat-kamit membaca doa. Benn terperanjat bila disergah dengan serius oleh si Wardah, kelam kabut mengangkat tangan, mengaminkan doanya.

“Kau jangan main-main, Benn. Apa pun yang kita buat, yang paling penting, niat dengan doa.”

“Ya! Ya! Aku dah ‘amin’ betul-betullah! Mana ada aku main-main!” Benn membalas serius. Jauh dalam hatinya, dia tersentuh dengan cara Wardah yang memang sentiasa serius dengan ‘niat dan doa’nya.

Ya, Tuhan! Masa berlalu begitu pantas. Pasangan keempat sudah kembali. Tim editorial kini di kedudukan yang ketiga. Wardah dan Benn diminta berusaha untuk setidak-tidaknya mengekalkan kedudukan. Mereka berdua yang sudah duduk bersiap-sedia dalam kayak ditolak oleh kawan-kawan sekumpulan meluncur ke depan, di garisan permulaan, menunggu pasangan keempat, Raymond dan Zaifunizam yang berjaya mendapat tempat ketiga daripada tempat kelima tadi!

“Ingat Arda, yang penting, kerah tenaga, dayung sekuat hati dan dayung sekerap yang boleh. Kuat dan kerap. Kuat dan kerap. Kau cuba ikut pergerakan aku. Kita kena kayuh seragam.” Benn berpesan habis-habisan. Mujur mereka sempat berlatih berdayung lewat petang semalam selepas membuat keputusan untuk menyertai acara itu pagi ini. Wardah yang memang boleh berenang dan menyelam memudahkan dia menguasai teknik berkayak dengan lebih mudah dan bijak mengimbangi diri.

Wardah dan Benn mula berdayung sebaik sahaja baton diserahkan oleh Raymond. Pendayung ditujah ke air sekuat tenaga. Keseragaman mereka bagaikan keajaiban. Lalu kayak meluncur laju membelah tasik.

Wardah tidak menoleh ke kiri atau ke kanan lagi. Di hatinya tidak putus-putus dengan kalimah Allah hu Akbar. Itu amalannya bila berada dalam suasana cemas atau mengerah tenaga. Dia sentiasa ingat pesan abi sejak dia kecil lagi, Allah hu Akbar itu dapat memberi tenaga dan kekuatan secara spiritual kepada kita terutama bila kita semakin lemah. Contohnya ketika menaiki tangga atau mengangkat barang-barang yang berat. Apa yang kita buat itu jadi lebih mudah kerana kekuatan dalaman dari kalimah hebat itu.

Matahari sudah terpacak di atas kepala. Bahang dari udara dan air kian terasa. Mereka sudah berpatah balik dengan sempurna sekali. Wardah sudah semakin lemah namun dia tidak mengalah. Terdengar jeritan dan sorakan dari keliling tasik yang mengelilingi mereka membakar semangat juang. Sesekali terdengar namanya dilaungkan. Tetapi dia tidak peduli. Allah hu Akbar. Dayung. Allah hu Akbar. Dayung.

“Yes! Yes! Yes!” Sorakan itu semakin kuat kedengaran. Mereka sudah hampir ke garisan penamat. Lengan Wardah bagaikan hendak tercabut. Peluh sudah membasahi sekujur diri. Tetapi dia memaksa dirinya terus berdayung. Allah hu Akbar! Allah hu Akbar! Bibirnya terus terkumat-kamit.

“Yesssssss!” Sorakan bersepadu itu semakin nyaring. Tetapi pandangan Wardah sudah semakin berpinar. Dia terhenti bila tangan Benn mencengkam genggamannya pada pendayung. Mungkin mereka sudah melepasi garisan penamat. Kayak terus meluncur tetapi Benn bijak menongkah air dengan pendayungnya dan perlahan-lahan mereka kini berundur merapati tebing tasik sambil disambut sorakan keriangan dari tim editorial. Beberapa orang yang sudah berada di gigi air dan di tebing mencapai kayak yang mereka naiki.

“Arda! Arda!”

“Urrg… urrghhh…” Wardah mengecilkan matanya. Dunia kian berputar. Cahaya yang tadi bersilau kini kelam dan hilang.

‘Ardaaa!”

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s