Siri Novel MAKNA PADA RASA bab 42

gilgitan

Assalamualaikum wbr…

Ramadhan al mubarak buat semua.

Buat yang menanti, Juea hadiahkan bab 42 sbg hidangan waktu istirehat selepas berbuka. buat yang tersinggah, salam perkenalan dan semoga terhibur dengan MPR.

Bab ini adalah bab yg kedua terakhir MPR bersiaran di blog ya. kesudian kalian mengikuti kisah ini amat dihargai.

Selamat menjalani ibadah berpuasa. Selamat berterawih. Moga kita menjadi ‘orang baru’ di hari raya nanti, insyaAllah.

Bab 42

Bagaikan hendak luruh jantung Puteri apabila melihat Nuqman berdiri di pintu dan memandang tepat ke arahnya. Lebih parah lagi bila dia memandang ke wajah lelaki itu. Pandangan matanya! Puteri dapat merasakan, hati lelaki itu sedang sakit terluka. Tidak pernah! Tidak pernah Puteri melihat wajah Nuqman seperti itu. Dia seperti tidak pernah dilukai sesiapapun selama ini. Tetapi hari ini…

“Abang Nuqman!” Akhirnya Ammar Bahrain bersuara. Puteri ternganga. Mereka saling mengenali?! Ya Tuhan!!

Puteri tidak betah untuk berdiri di situ lagi. Dia menongkah diri, memaksa kakinya sementara masih berdaya, melangkah laju meninggalkan dua lelaki yang sedang berebut ruang di hatinya. Airmatanya mengalir laju tanpa dapat ditahan. Hatinya hiba tidak tentu rasa dan mindanya kalut mencari jalan keluar.

Tetapi ketika melewati pintu, lengannya dipegang. Puteri terhenti melangkah tetapi hanya tunduk memandang lantai, tidak sanggup memandang mata Nuqman yang sedang terluka. Entah apa yang sedang bermain di fikiran lelaki itu? Puteri tidak sanggup berhadapan dengannya saat ini.

“Ika…”

Puteri terngadah. Serak suara Nuqman sarat dengan perasaan. Dalam kabur airmata, Puteri yang memandangnya hanya menggeleng, tidak mampu berkata apa-apa. Dia melurut tangan Nuqman dari lengannya dan pantas menghayunkan kaki meninggalkan mereka berdua.

Puteri berlari menuruni anak tangga sambil cepat-cepat mengesat airmata. Dia harus menyembunyikan perasaannya dalam keramaian ini. Suasana agak riuh dengan suara tingkah-meningkah, menceriakan acara menyarung cincin ke jari manis si gadis. Puteri pantas mengambil kesempatan melindungi wajahnya yang basah dan memerah, beraksi dengan lensa Camcodernya merakamkan gambar-gambar Maliha bersama dengan keluarganya dan keluarga Taufiq silih berganti.

Cincin belah rotan sudah tersarung. Maliha diiring keluar ke ruang tamu dan diperkenalkan kepada seorang demi seorang ahli keluarga Taufiq yang hadir. Mesra sungguh orang utara! Tidak kering gusi Maliha tersenyum dan ketawa dengan usikan mereka. Tan Sri dan Puan Sri turut sama memperkenalkan diri dan ahli keluarganya. Langsung kehilangan Ammar Bahrain disedari.

Serentak itu, pandangan mata Maliha menerjah ke wajah Puteri yang cepat-cepat tunduk memandang lantai. Dia hanya mendongak semula apabila suara riuh menyebut nama Ammar Bahrain yang muncul di kaki tangga bersama kenalan barunya, Muhammad Nuqman yang asing bagi sesiapa pun di situ. Kecuali Puteri!

Berdebar hati Puteri saat dia mencuri pandang ke wajah mereka berdua. Dan tepat sekali, dua pasang mata itu sedang memandang ke arahnya. Tidak sempat melihat riak wajah mereka, Puteri cepat-cepat mengalih pandangan, bergerak menyelinap ke belakang untuk mengelakkan diri dari menjadi tumpuan.

Meninggalkan majlis di tengah rumah, Puteri menuju ke bilik air di bahagian dapur. Lama dia di sana, menenangkan diri dan memikirkan bagaimana hendak memohon izin untuk beredar dari Maliha dan mamanya. Puteri terlalu gelisah. Jantungnya sakit kerana asyik kuat berpalu. Tentang Taufiq dan Maliha, dia akan uruskan kemudian. Moga-moga masih belum terlambat.

“Puteri…!” Tergamam Puteri sebaik saja dia melangkah keluar dari bilik air. Maliha sudah menunggu.

“Eh! Kau buat apa kat sini?” Cepat-cepat dia mengawal emosi.

“Tanya pulak! Cari kaulah! Kau okey tak?” Kedua tangannya diraih Maliha. Puteri cepat-cepat memaksa diri tersenyum. Yakin dengan wajahnya yang sudah dibersihkan dan dioles dengan bedak yang tipis, Puteri merangkul pinggang Maliha.

“Mestilah aku okey! Hari ni hari bahagia aku. Sebab tumpang bahagia dengan kau…” Pipi Maliha dicubit lembut. Dia ketawa ceria. Maliha teragak-agak tetapi ikut ketawa juga. Mereka berjalan beriringan menuju ke ruang depan semula.

“Semua orang tengah makan. Jomlah… aku nak pastikan kau makan kenyang-kenyang hari ni…”

Allah!

“Liha…! Err… aku dah kenyang sangat-sangat. Kenyang sebab bahagia…” Puteri mengenyitkan mata. Maliha ketawa. Puteri tersenyum dengan lakonan mantapnya.

“Jangan nak merepek! Orang bahagia sampai awan biru pun kena makanlah!! Jom, aku makan dengan kau sekali…”

Gelak Puteri mati. Dia mengeluh cemas. Sungguh dia tidak mampu hendak berhadapan dengan dua orang lelaki itu lagi. Dia mesti pergi!

“Alaa… Liha… aku nak sangat lepak dengan kau. Tapi aku ada janji. Takut jalan sesak nanti. Kita jumpa lagi ya. Aku nak belanja kau dengan Taufiq makan kat favorite place kita.” Idea datang tiba-tiba.

“Kau biar betul! Sampai hati datang majlis aku, kau tak sudi nak makan…”

“Eh!! Bukan macam tu. Betul, aku ada janji. Lagi pun aku happy sangat, tak rasa nak makan. Please, Liha… bagi aku balik dulu ya. Aku janji, kita jumpa lagi nanti. Aku pun tak sempat sembang dengan mama. So, kita keluar sama nanti, ya?! Please…!” Maliha memerhati wajahnya dalam-dalam seperti mencari sesuatu. Terkelip-kelip mata Puteri sambil buat muka untuk meraih simpati. Maliha mengeluh. Akhirnya dia mengangguk dan mengalah kerana dia tahu, pasti ada sesuatu yang berlaku.

“Thank you, Liha. Kau memang faham aku. Kirim salam kat mama, ya. Nanti kita jumpa lagi…” Puteri memeluk tubuh gadis itu seerat yang mungkin, memantri janji.

“Janji!”

“Aku janji!! InsyaAllah…!” Sebuah ciuman tahniah singgah di pipi. Kemudian mereka saling berpandangan. Cukup hanya dengan pandangan mata, masing-masing melahirkan rasa sayang yang teramat dalam dari hati. Kemudian, Puteri melangkah pergi tanpa menoleh ke belakang lagi. Jangan ada airmata yang menitis lagi.

Sebaik sahaja dia duduk di tempat duduk pemandu, Puteri menghela nafas lega. Dadanya masih berombak kerana penat berjalan terlalu laju. Dia mahu cepat sampai ke keretanya. Enjin kereta dihidupkan dan dia memutar stering, memandu Honda Jazz CKD putih tafetta miliknya bergerak perlahan menghala ke jalan besar. Tiba-tiba seorang lelaki melintas di hadapannya membuatkan dia kelam-kabut menekan brek. Serentak itu, pintu di sebelah kiri kereta dibuka dan lelaki itu masuk lalu duduk di sebelahnya.

Nafas Puteri terhenti.

“Nuqman!!”

“Jalan terus…” Arah lelaki itu sambil menutup pintu. Puteri meneguk liur yang terasa kesat. Dada yang baru reda kini berombak kencang semula.

Terketar-ketar jemarinya memaut stering sekuat hati. Nuqman diam seribu bahasa sejak tadi. Akukah yang patut mulakan? Hendak mulakan dari mana? Panjang sangat ceritanya… aduhh!!

“Berhenti di depan tu…” Tersentak Puteri dibuatnya. Tiba-tiba asyik memberi arahan saja… Nuqman tidak pernah begini. Hati Puteri semakin berdetak cemas. Lampu isyarat diberikan dan perlahan-lahan dia membelok sedikit ke kiri, ada ruang yang besar sebelum masuk ke sebuah kawasan perumahan yang dia sendiri tidak tahu apa namanya. Puteri tidak begitu biasa dengan kawasan itu.

“So, is that it?!” Sergah Nuqman. Puteri terpinga-pinga. Pantang dia dibentak-bentak begitu.

“Is what it?!”

Puteri menoleh memandang tepat ke arah Nuqman tetapi lelaki itu masih tidak mahu memandangnya. Wajahnya sukar dibaca.

“Awak tangguhkan majlis kita sebab dia?! Is that it? Awak masih harapkan dia? In case he comes back, you’ll have the second chance and it is not too late sebab kita belum betul-betul jadi suami isteri? Is that it?!” Tembak Nuqman bertubi-tubi. Kali ini dia memandang tepat ke arah Puteri yang terkejut dan tergamam. Wajah mereka dekat sekali. Dalam keadaan seperti itu di dalam kereta, Puteri memang terperangkap.

“Saya tanya awak, Puteri Zulaikha! Is that it??!” Sergah Nuqman, semakin kuat kali ini. Bergetar seluruh hati dan jantungnya.

“No! No…! That is NOT it!” Kepala Puteri tergeleng-geleng. Dia tidak tahu bagaimana untuk menjawab soalan itu. Tuhan, tolonglah!!

“Then, what?!” Sergah Nuqman lagi. Puteri terdiam. Nafasnya tersekat-sekat. Hanya terngadah memandang Nuqman yang jelas sedang berusaha menahan diri dari melampiaskan amarahnya. Dia marah sungguh?!

“What is NOT it, Puteri Zulaikha?!” Dia sungguh-sungguh tidak puas hati. Puteri semakin pening. Soalan itu kedengaran amat mudah. Tetapi mengapa dia hilang punca untuk menjawabnya?

“I-I didn’t expect a second chance…” Suara Puteri halus berdesir. Did I?!

“Because you didn’t expect that he would come back…?” Sinis sungguh kata-kata Nuqman kali ini.

“That’s enough, Nuqman!”

“Then tell me what are those tears are for, Ika?! Tell me…”

“Tears…?” Ulang Puteri perlahan. Betulkah sangkaan Nuqman? Puteri sendiri tidak tahu. Apa ertinya tangisan tadi? Kenapa dia terlalu sebak dan hiba? Kerana dia tidak akan dapat bersama dengan Ammar lagi… kerana dia sudah terikat dengan Nuqman?! Itukah yang membuatkan Nuqman sakit hati dan marah?! Itukah… oh Tuhan!!

“Sa-saya tak pernah harapkan peluang kedua. That is NOT it, Nuqman! Those tears… for everything. Semuanya dah berakhir. Impian tu dah berakhir… saya tak mahu apa-apa lagi…” Polos wajahnya mengadap Nuqman dengan kolam mata yang sudah bergenang air jernih. Suaranya hampir hilang di situ. Benar. Itulah kenyataannya. Hari ini, semua impian itu sudah berakhir. Total.

Tersentuh dengan wajah dan kata-kata itu, Nuqman berpaling memandang ke hadapan. Tidak sanggup melihat airmata itu jatuh lagi. Tetapi dia keliru. Sekarang, dia semakin keliru.

“Then, why?”

Puteri terngadah lagi.

“Why – What?”

“Kenapa awak tolak saya? Kenapa awak masih nak elakkan diri? Kenapa, Ika?” Kesabarannya semakin tipis. Entah kenapa, dia rasa dirinya dipermainkan sungguh.

“Se-sebab saya tak percayakan lelaki. Saya dah tak percaya dengan perkahwinan…” That is it! Puteri sudah tidak larat hendak berselindung lagi. Perlahan Nuqman berpusing mengadapnya.

“Maksud Ika?”

“I saw too many cases… banyak sangat rumahtangga musnah sebab lelaki… perempuan yang rosak kerana lelaki. Saya-saya dah tak yakin lagi…”

“I don’t believe this! Awak hukum saya kerana lelaki-lelaki tu? Awak hukum saya sebelum saya buat apa-apa kesalahan pun?!”

Puteri terkedu.

“Apa pula hukuman untuk perempuan-perempuan yang derhaka dengan mak ayah kerana nak hidup bebas? Sampai ada yang melacurkan diri! Perempuan yang sanggup lari tinggalkan anak dan suami kerana tak sanggup hidup susah? Perempuan yang menuntut itu dan ini, diluar kemampuan suami? Perempuan yang ingkar, tak taat dengan perintah suami? Perempuan yang sanggup rosakkan rumahtangga perempuan lain kerana lelaki ataupun hartanya? Macammana awak nak hukum mereka? Atau awak sangka semua perempuan di dunia ni baik hati dan mulia?”

Puteri bagaikan dihentak-hentak kepalanya.

“Lelaki-lelaki jahat yang awak tengok tu, hidup bebas bahagia ke? Mereka tak dihukum? Oh, maksud awak, tak adil sebab mereka bebas dari hukuman mahkamah. Jadi lelaki senang-lenang nak musnahkan hidup perempuan. Itu semua tak adil, kan? Bagi awak, Allah tak ada? Allah tak adil? Allah tak mampu nak hukum lelaki-lelaki tu? Awak pasti setiap kesalahan lelaki tu tak dibalas Allah?! Apa, hukuman dari manusia lebih hebat dari hukuman Allah? Fikir jauh, Zulaika!”

Zulaikha?! Dia pasti sedang amat marah. Kata-katanya bukan rahsia. Tetapi kenapa aku tak pernah memikirkannya?! Puteri semakin sesak tertekan dengan persoalan bertubi-tubi dari Nuqman. Nuqman yang selama ini lembut memujuk…

“Awak tengok kes keruntuhan rumahtangga tapi awak tak tengok pulak berapa banyak kes rumahtangga yang bahagia? Kalau ada seribu kes rumahtangga musnah disebabkan lelaki, mungkin ada tiga ratus kes yang sama tapi disebabkan perempuan. Awak dah kaji semua tu? Awak pasti saya dan awak akan musnah kalau hidup bersama? Awak dah tahu hala tuju hidup kita? Dah agak ke syurga atau neraka?”

Puteri terhenyak di tempat duduknya. Nuqman menghela nafas yang panjang.

“Saya sayangkan awak, Puteri Zulaikha. Sungguh, saya sayangkan awak. Saya bersyukur dengan jodoh yang Allah datangkan untuk saya. Tapi, memang betul saya tak sempurna. Saya ada kelemahan. Kalau kesempurnaan yang awak mahukan, hanya Allah yang Maha Sempurna.”

Puteri tertunduk, terharu mendengarnya. Airmatanya mula jatuh. Setitis demi setitis. Pengakuan yang tiba-tiba datang tanpa diduga itu amat menyentuh hati perempuannya. Apa yang telah aku lakukan, ya Allah?

“Puas saya cari sebab kenapa awak berdolak-dalik. Awak macam menolak hubungan ni. Rupanya saya harus bayar kesalahan semua lelaki dalam dunia ni!!” Puteri tersentak. Sampai begitu sekali yang dia rasakan?!

“Awak tahu tak, Ika? Kita mungkin boleh buat sesuka hati dengan perkahwinan ni. Macam dah jadi budaya dalam masyarakat kita sekarang. Isteri menolak suami kalau dia bukan pilihan hati. Suami abaikan isteri kalau tak kena dengan hatinya. Kalau bawah satu bumbung pun, hidup asing-asing. Kita boleh buat semua tu, Ika. Tapi apa yang kita nak jawab dengan Tuhan?

“Tapi saya rasa awak tak kisah pun tentang tu. Saya tak rasa awak nampak peranan Tuhan dalam hidup awak…”

Nuqman terdiam lama. Puteri semakin terkejut dengan kata-kata yang dilontarkannya. Sejauh itukah aku?! Sungguh dia tidak terkata.

“Saya boleh bersabar, berlapang dada dengan apa pun tindakan awak, Zulaikha. Kalau saya marah pun, tak ada maknanya bagi awak. Tapi macamana kalau Allah murka? Awak tak pernah fikir tentang perintah Allah kepada isteri? Awak tak pernah cari kenapa Allah perintahkan isteri supaya taat kepada suami selagi dalam syariat-Nya? Apa hukuman Allah kalau isteri menolak keinginan suaminya? Kalau dia meletakkan maruah suami di kakinya?! Sama jugak dengan suami, apa pulak hukuman Allah kalau suami abaikan tanggungjawabnya?

“Apa untungnya isteri yang hanya taat suami, layan suami macam raja bila hatinya dah cintakan suami? Kalau hati tak cinta, tidur asing-asing, bawak haluan sendiri-sendiri. Sebab belum serasi? Sebab kasih belum bercambah dalam hati? Eh, perintah Allah boleh patuh dan boleh tidak? Perintah Allah supaya isteri taat tu ada syarat ke? Syaratnya bila cinta dah berputik? Macammana bila cinta pudar? Derhaka? Habis tu, Allah di mana sebenarnya?

“Awak hanya boleh risaukan tu semua kalau benar awak ada Allah dalam diri, Zulaika…!”

Nuqman diam lama di situ. Puteri sudah teresak-esak menangis. Tidak ada satu pun antara hujah-hujah itu dapat dipatahkannya. Malah semuanya menikam diri sendiri.

“Drive home safely. Saya call rumah dalam dua puluh minit lagi. Pastikan awak sampai rumah bila saya call.”

Puteri terdongak dengan muka yang basah. Tetapi Nuqman sudah membuka pintu dan melangkah keluar. Belum sempat Puteri memanggil namanya, dia sudah menutup pintu.

“Nuqman!!” Kenapa Puteri merasakan seolah-olah pintu hati lelaki itu juga sudah tertutup untuknya?!

NOTA: E-book MAKNA PADA RASA, Sila hubungi azuraabd@hotmail.com @ whatsapp 011-12541676.

Salam sayang!

Advertisements

4 thoughts on “Siri Novel MAKNA PADA RASA bab 42

    • Waalaikumussalam wbr Faizah… terima kasih sudi follow MPR, terima kasih krn bersabar … hehe. Ada kemanisan dlm penantian kan? Jgn sedih, perjalanan Puteri dgn Nuqman masih panjang…

      Terima kasih kembali Misya. Semua itu juga peringatan utk Juea spy selalu berhati2, bimbang emosi yg mengawal diri. Thank you for seeing the lights in them, dear…

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s