CHE SEGITIGA CINTA: Cer Citer!

Che Segitiga Cinta (CSC)

Assalamualaikumwarahmatullah buat semua yang sudi singgah. Juea ni tak pandai sangat nak beramah mesra kat alam maya ni, segan sebenarnya. Tapi bila nengok makin ramai pengunjung yang sudi jenguk ke blog yang tak seindah mana pun ni, tak sopan la kan kalau tak ditegur sapa.

Syukur Allah kerana ramai yang datang ertamu. Mg kunjungan kalian membawa rahmat, perginya kalian menyucikan dosa. Nak jemput makan minum tak boleh so juea nak santai-santai je la dengan u guys nooo…

Ni juea nak kenalkan satu watak istimewa. Yang kalau gebang dengan dia memang segar mata lahir dan mata batin. Jom kita berkenalan dengan dia ya….

Haaa… Nama dia CSC yg bermaksud CHE SEGITIGA CINTA. Kenapa nama dia macam tu? Meh kita tanya dia nooo…

Juea: Salam salam… Apa kbr CSC? Rindunya…

CSC: Eee kite lagi rindu! (CSC versi perak!) Macamni la indahnya kasih sayangkan? Berjauhan kite rindu, dekat berkasih sayang.

Juea: Memang pun. Dengan CSC, berjauhan pun terasa kasih sayang CSC! Ni… Nama CSC tu! Bikin ramai orang tertanya-tanya. Err…. CSC bermadu 3 ke apa? Sorry la kalau soalan ni sensitip ya CSC… Tak marah kan? Kan? Haa… Cer citer! Cer citer!

CSC: Isyhh… Kalo betui pun ape salohnye ye! Hehehe… (Juea dah terlopong!). tapi yang itu biorlah rahsie ye…! (CSC gelak lagi. Mulut Juea pun terkatup. Sengih-sengih je… Isyhh biar betul CSC nih!)

Gini, Segitiga cinta tu formule. Teman pegang sungguh dengan formule tuu… Kekuatan teman tu!

Dalam setiap perkara, segitiga cinta ni mesti berlaku. (CSC tukar slang bila mula tazkirah hehe) Tapi contoh yang besarnya, antara CSC dengan encik suami. Di tengahnya CSC letak Allah! Dan Allah mestilah tinggi letaknya di antara kami. Jadilah bentuk Segitiga. Dengan suami, CSC cinta, tapi pada Allah, CSC kena lebih cinta. Allah tu segala-galanya pada CSC. Jadi sebab cintakan Allah, dan tentu takut jugak dengan Allah, jadi CSC kena berhati-hati cintakan suami. CSC kena buat apa pun pada suami kerana Allah. CSC pun tak boleh bergantung pada suami sebab sifatnya hamba, sama dengan CSC. Apa-apa pun CSC kena mintak dengan Allah dulu. Jadi hidup CSC teratur, aman, alhamdulilllah bahagia. Juea pun cenggitu ye dok?

Juea: Err… Err… (Tunduk-tunduk malu) Juea sebenarnya baru belajar je CSC. Tapi tulah… Tak yakin sungguh macam CSC! Selalulah lupa… Jadi selalulah gaduh-gaduh jugak… (suara Juea makin perlahan dan makin tunduk)

CSC: Issyyyhhhh… Tak ngape rope (rupa) itu le kite semue. Memang kene belajo sampai ke liang lahad, ye dok? CSC pun gitu juge. Dah namenye formule kan… Bila dah salah tu, kite kene chek balik le ape yang tak kene. Lepas tu, ikut balik formule tu, gerenti oke punye! Ye dok?

Juea: Eh! Ya! Betul…. Betul! Betul! Betul! (Laaa… Dah jadi Upin Ipin pulak dah sebab memang betul pun!)

CSC: Haaa… Juea gune formule ni bile-bile mase pun. Dalam ape-ape hubungan pun. InsyaAllah Juea selamat Dunia Akhirat. Juea suke benor nulih kan? Haaa… cintekan penulisan, lukih (lukis) formule tu. Dapat Segitige Cinte. Ikut sugguh-sungguh.

(mode tazkirah) Juea kena cintakan Allah lebih dari penulisan. Jadi, menulis kerana Allah. Bukan kerana glamor, nak nama, nak untung duit royalti… (Dush! Dush! Dush! Juea rasa macam kena penumbuk!)

Tapi sungguh-sungguh kerana Allah. Lepas tu, harap pun pada Allah. Minta Allah rahmat. Usah harap orang suka, duit banyak. Biar Allah yang tentukan semua tu. Nak menulis tu, sandarkan pada Allah. Supaya penulisan tu terpimpin, tak tulis yang sia-sia. Lagi-lagilah yang merosakkan. Tanggungjawab penulis berat. Kalau tulis yang Allah tak suka, kena tanggung dosa selagi tulisan tu dibaca orang. Nauzubillah…

Juea: Errr… Ya. MasyaAllah… Terima kasih CSC. Memang betul tu. Formula tu penting sungguh. Mudah nak faham. Harap-harap boleh ingat. Boleh amal. CSC doakan ya… (malu-malu Juea dibuatkan. Jantung berdebar-debar. Takutnya ya Allah!)

Haaa… Kan celik mata lahir dan mata hati dibuatnya CSC. Terima kasih Allah. Kadang-kadang, macam tulah Allah nak sedarkan kita. Dia hantar hamba-Nya yang Dia pilih.

Sampai jumpa lagi! Jangan lupa formula SEGITIGA CINTA! Kita amalkan bersama. Salam sayang!

## Juea ##

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s