Siri Novel CINTA PUTERI vs NUQMAN Bab 6

entrance-grand-bazaar-istanbul-19421233_1395150259439_n

CPN Bab 6

Usai mengaminkan doa, Nuqman sujud syukur agak lama. Sepenuh hati dia memanjatkan kesyukuran. Segala yang datang dari-Mu Tuhan, pasti itulah yang terbaik bagiku. Sesungguhnya terlalu banyak kebaikan-Mu padaku sedangkan aku hanya seorang hamba, ya Allah…

Perlahan-lahan Nuqman berpusing mengadap Puteri sambil tersenyum. Senyuman yang memukau hati Puteri. Bersih, manis dan luhur. Cepat-cepat Puteri menghulurkan tangan lalu tunduk mencium tangan Nuqman tika salamnya bersambut. Belum sempat dia bingkas bangun menjauhi…

“Ika nak ke mana hari ni? Surely Ika dah ada plan. I’ll take you anywhere you want to go. As for today, I’m at your service, my princess…” Nuqman menundukkan kepala dengan tangan di dada. Puteri tak dapat menahan diri dari tersenyum.

“Actually… saya tak buat apa-apa plan pun… Tapi… Hmm… Saya… Saya nak kena beli tudung… Saya tak sempat shopping sebelum datang ke sini…” Oooppsss… Riak wajah Nuqman membuatkan Puteri tersedar….

“Maksud Ika?” Nuqman benar-benar kehairanan. Duduknya makin rapat. Silanya makin kemas. Puteri mula terasa sesak nafas.

“Err… Hmmm… ya… Saya baru je berhijab. Masa bersiap nak datang tu, saya… saya pegang tudung yang awak bagi…” Puteri tak dapat meneruskan kata-kata kerana wajah Nuqman tiba-tiba berseri-seri dan teruja. Tak mampu nak membalas pandangan mata Nuqman lagi, perlahan-lahan dia tunduk menatap saf putih dengan kening yag semakin bertaut. Matanya mengecil…. Muka semakin merah… Salah cakap lagi!!

Apa ni?! Takkan kau nak bagitau dia benda-benda macam tu…! Ya Allah!! Sejak bila la pulak jadi sentimental ni! Marah Puteri pada diri sendiri.

“Awak pakai tudung kerana saya…” Perlahan-lahan Nuqman menuturkannya. Ada nada terharu dalam suaranya. Puteri menelan liur. Alamak! Dia dah perasanlah tu!

“Eh! Tak! Tak de lah…! Kan kita buat semua kerana Allah. Err.. rugilah saya kalau buat kerana awak. Pakai tudung pun tak dapat pahala… Cuma tudung yang awak bagi tu… Hmm… Cantik…” Puteri bersungguh-sungguh mencuba tapi…

Alahai… Apa ni… Dah macam tak relevan je…, dia menggerutu di dalam hati.

“Bijak…” Nuqman tersenyum mengangguk penuh makna.

Ehh… Apa maknanya tu? Puteri terdongak menjeling. Macam menyindir je…

“Betullah tu! Itu yang terbaik. Luruskan hati Ika sungguh-sungguh dengan Allah. Berkat buat kerana Allah, insyaallah Ika akan kekal menutup aurat. Bila tutup aurat kerana Allah, pasti Allah pelihara. Lagipun Ika nampak ayu, nampak manis bila bertudung.”

Aduh! Puteri mengulum senyum menahan malu. Tak mampu mengangkat muka lagi. Aku kena luruskan hati aku betul-betul ni! Bantulah aku, ya Tuhan!!

“Sekarang baru saya rasa bertuah…”

“Hah…?!” Puteri memandang Nuqman kehairanan. Wajah itu dah terlalu dekat!

“Sebab sekarang… keindahan sebenar diri Ika untuk saya sorang je. Lelaki sejati cemburu tau tak! Tak suka berkongsi wanita miliknya dengan orang lain. Kalau lelaki lain pandang-pandang pun tak boleh.”

Kan dah kata! Aduh perasan habislah lelaki ni! Lelaki sejatilah kononnya dia! Mata Puteri menyorot ke arah lain sambil membebel tak puas hati.

Tiba-tiba dahinya dikucup. Puteri terkesima.

“Thank you…” Nuqman tersenyum lalu bangun berdiri. Tangannya dihulurkan. Puteri terpinga-pinga.

“Come… let’s go shopping!” Amboi!

Kerana cuaca sejuk dan hari masih hujan, Nuqman mencadangkan mereka makan tengahari di dalam Grand Bazaar saja dan kemudian boleh terus shopping. Puteri memakai salah satu koleksi vintajnya dari jenama Jeep, sepasang khaki yang menawan dan jaket labuh separas lutut. Dengan kepalanya berbalut hijab, masih dengan selendang sutera pemberian Nuqman, Puteri tersentuh dengan refleksinya di cermin. Ayu menawan, bak kata Nuqman… Merah merona pipinya, malu sendiri kerana berbunga juga hatinya dengan pujian Nuqman! Hikksss…

Sementara Nuqman tampil santai dengan polo-T klasik berjalur oren merah! Dengan celana khaki dan jaket dari Camel Active, tak ketinggalan songkok hitamnya… satu. penyempurnaan, desis hati Puteri sambil melindungi senyum. Berjalan di sisi Nuqman, Puteri rasa istimewa… Entah mengapa ya?!

Rekabentuk dan binaan pintu masuk ke Kapalicarsi yang bermaksud kedai tertutup itu sudah cukup menggambarkan usia dan sejarahnya yang telah terbina di zaman kegemilangan kerajaan Othmaniah di abad ke 15. Puteri terpacak berdiri, terpukau mengamati setiap sudut binaan bangunan itu yang dikenali sebagai Grand Bazaar. Dia mengeluarkan Canon VIXIA mini Black Camcorder dari beg sandang kulit yang tergalas dibahunya. Saat-saat keemasan ini tidak akan dilepaskan begitu saja!

15 minit berlalu. Nuqman hanya memerhati gelagat Puteri yang ke sana ke mari mengambil gambar dan merakamkan video.

Alahai! Ini baru pintu gerbang… Banyak lagi tempat menarik kat dalam tu! Getus hati Nuqman. Perutnya sudah mula berirama berbagai lagu.

“Sudahlah tu, Ika… Saya dah lapar ni,” Nuqman menghampiri Puteri yang leka mengambil gambar orang lalu lalang. Gambar orang pun dia nak ambil!

“Eh… Sorry! Sorry! Saya menyusahkan awak pulak. Err… Kalau awak masuk dulu pun tak apa. Nanti saya ikut dari belakang. Boleh saya tengok-tengok gerai kat luar ni dulu…”

“Tuan puteri! Ada 16 pintu masuk, 61 lorong penuh dengan gerai dan ada lebih 3000 buah gerai semuanya, awak pasti ke boleh jumpa saya dalam selautan manusia ni?!”

“Hah?!”

Nuqman tak mahu berlengah lagi. Pantas dia menarik tangan Puteri lalu melangkah masuk ke dalam Grand Bazaar. Terkocoh-kocoh Puteri mengikuti jejak Nuqman yang bergerak pantas di celah-celah ramai.

“Here comes the labyrinth…” kata Nuqman. Puteri tak dapat menahan rasa berdebar-debar. Dia tahu sedikit sebanyak tentang Grand Bazaar dari pembacaan. Binaan lengkungan kubah yang menjadi bumbung dengan warna kekuningan dan keemasan menjadikan dalaman Grand Bazaar menjadi begitu indah dan klasik. Deretan kedai menjual pelbagai barang menyambut setiap tamu yang datang. Manik-manik, rempah-ratus, barang kaca dan seramik, gulungan kain, karpet, tudung dan lain-lain lagi. Ini adalah pesta visual, detik hati Puteri.

” Haaa…. Baik Ika jalan dekat-dekat dengan saya. Kalau hilang dalam ni, saya tak cari dah. Saya kahwin lain je…” Nuqman bersunguh-sungguh berpesan.

“Amboi!” Satu tumbukan singgah ke bahunya. Belum apa-apa, dah nak cari lain! Dasar lelaki!!

“Aduhh! Ganasnya tuan Puteri ni!!” Nuqman mengaduh kesakitan. Boleh tahan perempuan ni! Tapi muka Puteri yang masam mencuka mencuit hatinya.

“Eh! Cemburu jugak ya!” Bisik Nuqman ke telinga Puteri.

“Ishh… Pergilah!! Tak kuasa nak cemburu!!” Puteri menolak dada Nuqman sekuat hati. Namun manalah dia mampu nenolak tubuh sasa itu. Sambil ketawa, Nuqman meraih tangan Puteri dan mengenggamnya kemas lalu meneruskan langkah menuju ke restoran. Mahu tak mahu, Puteri ikut juga melangkah dengan hati yang bengkak.

Macamlah aku terhegeh-hegeh nakkan dia!

Mukanya herot berot membuat reaksi.

Restoran Havuzlu yang sudah berusia separuh abad menjadi pilihan Nuqman. Restoran itu memang istimewa walaupun harganya agak mahal namun ia menyediakan berbagai jenis masakan tradisi Turki yang menyelerakan. Mujur Puteri tidak nemilih orangnya dan agak adventurous. Nuqman memesan Döner yang bermaksud daging panggang yang berputar… Kebablah tu! Bersama Hünkar Beğendi iaitu puri terung. Juga roti bawang putih dan mousaka.

Puteri makan dengan begitu berselera sekali. Sampai tak bercakap sepatah. Sambil makan, dia meneroka binaan dan seni hiasan dalaman restoran itu.

Bila agak Puteri hampir selesai meneroka ke seluruh ruang dalam dan luar restoran dengan pandangannya, Nuqman ambil kesempatan membuka bicara.

“Ika, dato’ kawin lagi?”

Tersembur minuman yang baru nak diminum Puteri. Terperanjat Nuqman dibuatnya. Tanya je!

“Awak ni kan!! Tu ayat tanya ke ayat penyata?!” Marah Puteri sungguh-sungguh. Kelam-kabut juga dia mengelap mulut dengan napkin. Biar kena marah! Tutup sikit malu aku tersembur tadi! Getus hatinya. Namun rasa bersalah juga melihat Nuqman yang sabar mengelap tangan dan mukanya dengan dahi yang berkerut-kerut..

“Tanyalah! Tu yang awak asyik merengek sebut mummy tu…?”

“Isshhh… Awak ni! Tu adik abah. Auntie Nadia. Sejak ibu meninggal, dia minta panggil mummy. Dia yang jaga saya sejak ibu pergi…” Nada jengkel Puteri bertukar sayu bila menyebut nama ibu.

“Ohh… Hairan jugak saya. Dah tak ada siapa yang kenalkan, sebab tu saya tanya…” Nuqman pula serba-salah bila Puteri berubah wajah.

“Ibu Ika mesti cantik orangnya…” Puteri tersenyum sedikit.

“Kenapa awak cakap macam tu?”

“Ya lah… Kalau tengok anaknya cantik, ibunya pasti lebih cantik orangnya.” Puteri mencerlungkan pandangannya.

“Orang lelaki kalau suka memuji ni bukan boleh percaya!” Tempelak Puteri.

“Marahlah tu sebab saya kata ibunya lebih cantik…”

“Eh!! Memang ibu saya cantik. Apahal pulak saya nak marah! Bagi saya dia wanita paling cantik di dunia ni. Sebab hatinya cantik…” Mula-mula panas sungguh hatinya. Tapi bila mengenangkan ibu, bagai ada sembilu yang membelah di hati… Nuqman dapat mlihat perubahan itu.

“Saya sangat berharap, anaknya juga cantik hatinya seperti ibunya…” Tangan Puteri dimeja diraup lembut dengan jemarinya. Puteri terkedu seketika. Kemudian sepantas kilat menarik tangannya.

“Saya… Saya nak cari tudung…” Puteri bingkas bangun mahu beredar dari situ.

“Tunggu saya!” Serentak itu tangannya ditarik Nuqman. Memaksa Puteri berhenti melangkah. Namun tak juga berpaling. Nuqman menghela nafas lalu bangun sambil emberi isyarat kepada pelayan.

“Saya tak mahu kehilangan awak…” Bisiknya ke telinga Puteri. Puteri kekal membatukan diri, memekakkan telinga dan membutakan hati.

Leave a Reply

